beeld YouTube.com
beeld YouTube.com

Intercity Direct vanaf Breda eindelijk op tijd

Algemeen

BREDA - Door de maatregelen die NS en ProRail de afgelopen tijd hebben genomen lijkt NS op schema te liggen qua doelen in 2017 voor de HSL-treinen. Vooral de vroege Intercity Direct trein vanuit Breda richting Rotterdam heeft hier baat bij gehad.

In de zomer nam NS samen met ProRail extra maatregelen om de punctualiteit te verbeteren. De grootste maatregel voor station Breda betrof de Intercity Direct van 7.44 uur richting Rotterdam. Die trein kwam nagenoeg altijd te laat aan in Rotterdam.

Via het dagelijkse monitoren van treinverkeer, kan de NS samen met ProRail nagaan waar de grootste knelpunten zitten. “Zodra de betreffende trein uit Breda vertrok, kwam de Thalys-trein net het land binnen. Omdat de Thalys ook op de hogesnelheidslijn (HSL) reed, meldde het veiligheidssysteem (een computergestuurd systeem) dat de trein uit Breda moest wachten. Daardoor reed die Intercity Direct op een deel van het traject maar ongeveer 40 kilometer per uur en kwam te laat aan in Rotterdam”, vertelt Lisa Neves Gonçalves, woordvoerster van de NS.

De eerste maatregel die ingesteld werd is dat de Thalys bij late binnenkomst van het land geen voorrang meer kreeg op de Intercity Direct. Hierdoor zag de NS dat de punctualiteit van de Intercity Direct, van 7.44 uur van 22% naar 92% is gegaan. Vanwege de vertraging die de Thalys hierdoor opliep is de dienstregeling van die trein verder aangepast, zodat die nu ook geen vertraging meer heeft.

De NS voorkomt hiermee mogelijk een volgende boete, mits de vervoerder boven een reizigerspunctualiteit (aankomst binnen vijf minuten) van 82,5% blijft. Het percentage is momenteel 83%, met nog de decembermaand in vooruitzicht. De onderste tabel toont de verschillende doelen en cijfers van dit moment.

 

De problemen rondom de HSL zijn hardnekkig. “De HSL is een gevoelige en complexe baan, mede vanwege de aanleg. Met name bij de spanningssluizen, waarbij de trein overgaat op een ander spanningsnet. Treinen stranden soms bij de oversteekplaats tussen het gewone spoor en HSL. Daarnaast heb je onvoldoende inhaalsporen op de HSL. Als een trein hier strandt, dan heeft dat gevolgen voor de achterliggende sporen.”

Een andere maatregel voor een betere reizigersdoorstroom is ook cruciaal gebleken. “Wat je ziet is dat sommige treinen te laat vertrekken, met het effect dat die vertraging meegenomen wordt naar andere stations. Daarom heeft de NS op stations van Amsterdam en Rotterdam nu extra personeel ingezet. Zij helpen om reizigers over de Intercity Direct treinen te verspreiden. Daardoor zie je dat de vertrektijden veel beter gehaald worden.”