Interim-directeur Citymarketing Janine Bos.
Interim-directeur Citymarketing Janine Bos.

‘Citymarketing begint bij de Bredanaar zelf’

Economie

BREDA - In het ideale scenario is elke Bredanaar een enthousiaste ambassadeur voor zijn stad, geeft Janine Bos aan. Bos is de kersverse interim-directeur van de nieuwe Citymarketing-organisatie in Breda. Sinds een paar weken is ze fulltime aan de slag. Komende maanden moet ze een nieuwe organisatie neerzetten én Breda zichtbaar maken in het land.

In de eerste weken van haar aanstelling heeft ze veel gesprekken gevoerd. Daar ziet ze ook kansen. “Het begint bij de Bredanaar”, vertelt ze. “De Bredanaar is trots op zijn stad, maar op een bescheiden wijze. Die trots mogen ze meer laten zien.”  

Tinder voor Bredanaars
Een eerste idee lanceerde ze als grap bij het binnenhalen van de titel Beste Binnenstad, maar met een serieuze ondertoon: een tinder-app voor Breda. “Dat je als bezoeker kunt vissen met een Bredanaar, of de kroeg in kunt gaan of een stadswandeling of fietstocht maken met een Bredanaar. Wij zijn de leukste binnenstad met ook de leukste mensen, dat wil je uitstralen.”

Het zaadje voor dit idee is geplant, op korte termijn volgt in elk geval een actie waarmee Breda op de kaart wordt gezet. “Zonder dat je alleen naar de korte termijn kijkt. Het moet passen in de visie naar 2030 toe, zodat ik iets achterlaat waarmee mijn opvolger verder kan.”

De tinder voor Bredanaars past bij de slogan ‘Breda brengt het samen’. “Dat betekent warm en gezellig. Kunnen we studenten en ouderen met elkaar in contact brengen? De stad zit vol verhalen, die wil je laten zien en horen.”

Korte termijnacties ziet ze genoeg. “Wij moeten elke week tippen wat je kunt combineren tijdens een bezoek aan de stad. Een evenement, theaterbezoek, concert of museum en een overnachting in een hotel. Je moet het bezoekers op een presenteerblaadje aanbieden.”

Dat vergt ook online zichtbaarheid. “Als mensen googlen op weekendje weg, moet Breda bovenaan staan. Je moet top-of-mind komen, online en offline. Zo’n tien jaar geleden stonden we nog in de topvijf  als toeristische bestemming, nu zijn we uit de toptien geduikeld, terwijl daarvoor volgens mij geen enkele reden is. We hebben ons te weinig geprofileerd.”

'Biertap is te makkelijk'
Een van de zaken die ze tegenkwam:  “Zet er een tap bij en het is geslaagd in Breda. Maar dat vind ik te makkelijk. Breda is veel meer dan veel kroegen en een biertap, het succes van bijvoorbeeld BredaPhoto toont dat aan. De stad heeft veel goed bewaarde geheimen, fantastische historische verhalen uit de tijd van bijvoorbeeld de Spaanse overheersing, maar ook inventieve nieuwbouwprojecten, de leukste creatieve bedrijven zijn hier gevestigd en bijzondere evenementen worden hier georganiseerd. Waarom zouden we dat allemaal voor onszelf houden? ”

“De vraag is, hoe zetten we goed in de etalage wat we hebben”, vertelt Bos, die in het verleden onder meer actief was als directeur Marketing voor Randstad. “Dat begint bij onze winkel in de Willemstraat. Daarbij moet je je afvragen wie we zijn en wat we doen. Mensen komen bij ons voor informatie. De beleving van de stad moet hier beginnen, met gezelligheid en verhalen. Het verkopen van souvenirs moeten we misschien aan anderen overlaten.”

Daarmee stipt ze haar andere opdracht aan: het opzetten van een Citymarketingorganisatie voor Breda, waar de VVV onderdeel van is. “Hoe moeilijk dat is? Dat is relatief. We moeten vooral kijken naar andere steden in binnen- en buitenland. Hoe hebben ze dat daar gedaan, wat kunnen we daarvan leren.”

Meer verbinden
“We moeten binnen Breda meer met elkaar verbinden. Hoe treden we samen naar buiten. Maar ook activiteiten combineren. Er gaat straks een Eftelingbus rijden, zorg dat we dat combineren met een overnachting in de stad. Als die hsl naar België komend jaar rijdt, biedt dat de kans om de hoofdstad van de Benelux te zijn. Breda is een leefbare, groene stad, waar vanalles te doen is en het heel fijn wonen is. We hebben alles wat een stad moet hebben, maar wat de stad echt bijzonder maakt zijn de ruim 180.000 inwoners.” 

Bos is ambitieus. Ze wil neuromarketing inzetten voor citymarketing, een nieuw onderzoek naar bestedingen laten uitvoeren en de Bredanaar activeren als ambassadeur. Haar actielijst lijkt langer dan de half jaar die ze heeft voor haar opdracht. Wanneer is ze tevreden? “Als de organisatie staat en als er spraakmakende resultaten zijn.”