Logo bredavandaag.nl
De Zuidelijke Rondweg, vrijdag 12 januari 2018.
De Zuidelijke Rondweg, vrijdag 12 januari 2018. (Michael Janiec)

Stoplichten, en meer hoogst irritante zaken op de weg in Breda

BREDA - Ruim 800 bezoekers van BredaVandaag hebben meegedaan aan de enquête naar verkeersoverlast in Breda die uitgevoerd is door Datamining Breda. Dat leverde verschillende toplijstjes op, onder meer met de plaatsen waar de grootste verkeersoverlast wordt ervaren: de singels.


Naast de singels komende zuidelijke en noordelijke rondweg twee keer voor in de lijst met grootste verkeersoverlast. Dat is niet geheel onverwacht, beide rondwegen komen voor in de actielijstjes van de gemeente als het gaat om aanpakken van knelpunten. Niet in de topvijf, maar wel ergerlijk volgens een groot deel van de geënquêteerden: De Belcrumweg, de weg tussen Teteringen en Oosterhout, de straten en wegen dwars door de binnenstad.

Fileleed is als verkeersoverlast blijkbaar al flink ingeburgerd, want bij de grootste ergernissen staan slecht ingestelde verkeerslichten met 40% ver bovenaan. Al veroorzaken die in het ergste geval natuurlijk ook files. Andere ergernissen zijn dan toch de files in de spits en onder meer weggedrag van medeweggebruikers. Ook een doorn in het oog van automobilisten zijn de tegen de rijrichting in rijdende fietsers en bromfietsers.

Onder aan dit artikel de top-lijstjes.

Over de deelnemers
Van de deelnemers aan de enquete heeft 53% één auto, 37% heeft twee auto’s, 4% heeft drie auto’s, en een enkeling, 2% heeft meer dan drie auto’s. Bijna 6% heeft geen auto.

Kilometers
De meeste autobezitters rijden ook niet zo veel. Ongeveer een derde van deelnemers rijdt tussen de 10.000 en de 20.000 km per jaar, met de meest gebruikte auto. Met een tweede auto is dat minder dan 10.000 km per jaar.

Auto gebruik
Waarvoor wordt de auto gebruikt? Het vaakst om boodschappen te doen. Meer dan de helft van de ondervraagden  (53%) geeft dat als reden aan. 43% gebruikt de auto vooral om naar het werk te rijden buiten Breda. Bijna een kwart (24%) gebruikt de auto vooral om binnen Breda naar het werk te rijden. En 40% gebruikt de auto in eerste instantie voor vrije tijds doeleinden.  

Brandstof
Deelnemers aan de enquête rijden voornamelijk op benzine: 70%, gevolgd door diesel met 22%. Er zijn nog niet zo veel overstappers op schone auto’s. 4% rijdt op een combinatie tussen elektrische en fossiele brandstof, 1% rijdt elektrisch zonder stekker, en 0,73% met een stekker.

De lijstjes.
Op deze top 5 plekken waar de meeste verkeersoverlast in Breda wordt ervaren

- Op de singels van Breda, met 37% ver bovenaan!
- Op de noordelijke rondweg, als verkeersader door de stad
- Op de zuidelijke rondweg, als verkeersader door de stad
- Op de zuidelijke rondweg vanaf en naar de A27
- Op de noordelijke rondweg bij de A16

De plekken in Breda waar de verkeersoverlast ook hevig is volgens de deelnemers. De top 3:
- De Belcrumweg
- De weg tussen Teteringen en Oosterhout
- De straten en wegen dwars door de binnenstad

De grootste verkeersergernis zijn de verkeerslichten: De top 5 verkeersergernissen:
- Slecht ingestelde verkeerslichten, met 40% ver bovenaan!
- Files in de spits
- Te hard rijden door medeweggebruikers
- Betaald parkeren, veel te duur!
-Agressieve medeweggebruikers

Opvallende fiets uitspraken:
- Fietsers en brommers die tegen de rijrichting in rijden
- De nieuwe constructie van de wegen ten zuiden van het station is een drama en levensgevaarlijk voor fietsers.
- Als ik op de noordelijke rondweg rechtsaf de Kapittelweg op wil staat het verkeerslicht vrijwel altijd op rood en het fietsoversteeklicht op groen. Dit terwijl er 98% van de tijd geen fietsers zijn.
- Gevaarlijke situaties voor fietsers bij De Haven en Prinsenkade
- Door roodlicht rijden zowel auto's als fietsers.

En tot slot de top 10 meest opvallende uitspraken
- Een respondent maakt zich zorgen over Groenedijk. “Er wordt te hard gereden op de Groenedijk, ondanks de vele zebrapaden.” De respondent heeft ook een oplossing. “Alleen de aanleg van drempels helpt.”
- Een andere respondent ergert zich aan dagjesmensen op de Baronielaan. “De Baronielaan is een ramp. Dagjesvolk dat gratis de auto parkeert, en vervolgens gaat winkelen, waardoor bewoners van de Baronielaan gedwongen zijn fout te parkeren, of betaald te parkeren terwijl de MRB al zo hoog is.”
- Elektrische auto’s gaan voor invalide parkeerplaatsen, volgens deze respondent. “Invalideplaatsen die vervangen zijn door elektrische laadplekken of gewoon vervallen.”
- Deze bewoner van de Markhoek moet steeds helemaal omrijden. “Onbegrijpelijk, de route Werfstraat-Emmalaan-Ginnekenweg-Ginnekenmarkt- Duivelsbruglaan om vanaf de Bouvignelaan op de Markhoek te komen. Dient verkeersveiligheid allerminst!”
- Het grote verkeer in Breda is een zorg voor deze respondent “Er is te veel zwaar verkeer en stadsdienst Bravo die met vier bussen per uur door de straat rijden en zich totaal niet aan de 30km zone houden.”
- Uitzoomen en naar de infrastructuur in zijn geheel kijken kan ook. “Breda heeft geen infrastructuur meer voor motorisch verkeer en maakt geen keuzes. Dit is naast levensgevaarlijk ook economisch zeer slecht, nu steeds meer bedrijven zich terugtrekken naar de periferie. Voor zowel klanten maar zeker ook voor toeleveranciers.”

- De versmalling van wegen en straten kwam regelmatig terug in jullie antwoorden. “Heel veel straten worden nieuw ingericht maar zijn daarna veel te smal. Bussen en auto's passen niet naast elkaar.”
- Ook de studenten aan de Avans Hogeschool werken op de zenuwen. “Parkerende studenten van Avans in Brabantpark.”
- Deze respondent ziet dat er iets ontbreekt voor Bredase toeristen. “Kan er goede wegbewijzering komen voor toeristen?”
- De vernieuwde inrichting van de Ginnekenweg heeft voor deze respondent niet veel opgeleverd. “De hinder door laden en lossen op de Ginnekenweg op spitstijden. Erg gevaarlijke situaties en opstoppingen.”

Onder alle deelnemers aan de enquete is een prijs verloot. Een dag rijden in een elektrische buurauto. De winnaar heeft een mailtje ontvangen!

Wil je ook wat te zeggen hebben over jezelf en je omgeving in het Bredase nieuws?
Meld je aan op DataminingBreda

Over DataminingBreda
DataminingBreda is de journalistieke crowdsourcer. Het maakt nieuws met gegevens die jij over jezelf en je omgeving verstrekt. De resultaten publiceren we op BredaVandaag waar alle deelnemers een link van ontvangen. Met jouw stem, jouw gedachten, ervaringen en observaties kunnen we verhalen maken. Hoe meer mensen meedoen, hoe steviger het nieuws, hoe meer zeggenschap je krijgt in jouw stad. Meld je aan als vast pannellid en ontvang als dank 5 blinkende zoetwaterparels in de post!




 



FOTOSERIES







NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief