Breda Centraal, vertrek Intercity Direct.
Breda Centraal, vertrek Intercity Direct. Wijnand Nijs

Nu officieel: trein Breda-Brussel gaat rijden in april (update)

Algemeen

BREDA - Het is nu officieel, de Intercity Direct naar Brussel en Antwerpen gaat per 9 april rijden. Dat heeft de staatssecretaris zojuist aan de Tweede Kamer laten weten. Een paar weken geleden beweerde de burgemeester van Brecht dit al zeer stellig. Toen ontkende de NS deze datum nog.

Tien jaar na de oorspronkelijke planning om de trein rechtstreeks van Breda naar Brussel te laten rijden is het zo ver. Om de bijzondere gelegenheid te vieren is wethouder Boaz Adank donderdagochtend alvast een frietje gaan eten op het station in Breda.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur, Waterstaat) spreekt in de brief van een verbetering voor de reiziger 'waarbij de reistijd ongeveer een half uur korter wordt'. "Den Haag houdt vier keer per dag een directe verbinding met Antwerpen en Brussel, deels over de HSL-Zuid via Breda", laat ze weten. Daarnaast hebben reizigers vanuit Den Haag naar België vanaf 9 april 2018 ook een sneller alternatief door met de IC Den Haag - Eindhoven over de HSL-Zuid naar Breda te reizen. Ze kunnen daar met een korte overstaptijd overstappen op de IC Brussel.

Om de voorkomen dat het net als bij de Fyra misgaat mocht de trein onverhoopt weer volledig uitvallen, heeft de staatssecretaris maatregelen genomen. "Op mijn verzoek hebben NS en NMBS, conform de aanbevelingen van de parlementaire enquête Fyra, een terugvaloptie gecreëerd waardoor de IC Brussel ná 9 april nog over het huidige, conventionele pad kan rijden indien hiertoe aanleiding is. Hiermee hebben NS en NMBS een alternatief voor de reiziger beschikbaar op de verbinding tussen Amsterdam en Brussel."

De trein is straks in iets minder dan een half uur in Antwerpen en in iets meer dan een uur in Brussel. Daarbij wordt gestopt in Noorderkempen, Antwerpen, Brussel, Brussel-Zaventem en Brussel-Zuid, waardoor ook het vliegveld én de hogesnelheids treinverbindingen met Londen, Parijs en Zuid-Frankrijk bereikbaar zijn. Als de trein 9 april rijdt, dan stopt de verbinding vanuit Roosendaal richting Antwerpen en Brussel vanuit Amsterdam.

In 2021 zouden de treinen die nu gaan rijden moeten worden vervangen door de Intercity's NG, die 200 kilometer per uur kunnen. De treinen die nu gaan rijden kunnen 160 k/m per uur. Met deze snellere treinen zou de reistijd nog verder verkort worden.