foto Erik Eggens
foto Erik Eggens

‘Neem nu geen beslissing zuidelijke rondweg’

Algemeen file

BREDA - Breda zou nu geen beslissing moeten nemen over maatregelen rond de zuidelijke rondweg. Dat stelt duurzaamheids-deskundige Derk Hueting uit Prinsenbeek. “In de discussie ontbreekt een visie op duurzaamheid. Bedenk eerst een duurzame variant”, adviseert hij.

Hueting verbaast zich over de manier waarop de discussie wordt gevoerd. “Breda heeft zich tot doel gesteld om in 2044 CO2-neutraal te zijn, dat is sneller dan iedereen denkt. De link met die doelstelling ontbreekt echter volledig in deze aanpak. ”

Zijn stelling is dus: “Kijk eerst of er een duurzame variant mogelijk is. Ik mis in het verhaal dat de aangedragen oplossingen echt niet anders kunnen. Als dan uiteindelijk de conclusie is dat er extra asfalt moet komen, dan is dat maar zo. Maar nu is de lijn: het verkeer neemt toe, dus komt er extra asfalt.”

Probeer ook eens om te denken, stelt Hueting: “We willen een groene parkachtige stad. Waarom maken we geen knip midden in de rondweg? Dat je vanaf de oostelijke kant alleen naar het oosten kunt en vanaf de westelijke kant naar het westen? En in het midden een park. Dat is vast niet realistisch, maar dit soort varianten komt niet aan de orde. Een onderzoek naar ondertunneling die tientallen miljoenen kost, wel.”

De samenhang tussen de verschillende beleidsterreinen zoals mobiliteit en duurzaamheid ontbreekt volgens hem, en: “Er wordt niet vooruit gedacht. Er wordt niet gekeken naar toekomstige ontwikkelingen, door elektronica kunnen auto’s straks dichter op elkaar rijden, er komen zelfrijdende auto’s. Mensen gaan meer gebruik maken van deelauto’s. Al die factoren bij elkaar kunnen van invloed zijn.”

En dat auto’s straks misschien stilstaan als er niks gedaan wordt? De file op de rondweg zou elk jaar met 60 meter toenemen, tot 600 meter in 2028. “Maar als dan een kwart van de auto’s elektrisch is, zonder uitstoot, is er misschien wel minder uitstoot dan nu van het verkeer. Als je in de file staat is dat niet leuk, maar voor de buurt zijn de effecten wellicht minder erg. Hoogleraar Carlo de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven geeft ook aan dat slimmer omgaan met mobiliteit om een sobere infrastructuur vraagt.”

Het steekt Hueting ook dat er nu gekozen lijkt te worden voor een paar miljoen aan investering in asfalt en wegwijzigingen. “Terwijl er nauwelijks geld beschikbaar is voor het uitvoeringsprogramma klimaat. Het zou goed zijn als bij een investering in asfalt ook een bijdrage aan het uitvoeringsprogramma klimaat verplicht zou zijn.”

Volgens Hueting draagt mobiliteit zo’n dertig procent bij aan het energiegebruik en CO2-uitstoot. “Het verbaast me dus dat die koppeling niet wordt gelegd. Een van de fracties vroeg nog naar mogelijke positieve effecten van toename van elektrisch rijden. Het antwoord daarop was ‘laten we ons niet rijk rekenen.’ Dat is teleurstellend.”