Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers.
Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. Frank Poppelaars Fotografie

CM: ‘We houden ervan om nieuwe diensten lokaal te starten’

Bedrijvig Nieuws

BREDA - Met kantoren over de hele wereld is CM allang niet meer alleen een Bredaas bedrijf. Toch blijft Breda het hoofdkantoor én de regio belangrijk, stelt CEO Jeroen van Glabbeek. CM is deze week 'Bedrijf van de week'.

CM is een wereldwijd opererend technologiebedrijf, actief in communicatie en betalingen, waarbij in veel gevallen de mobiele telefoon onderdeel is van producten en diensten. "Voor winkels, gezondheidszorg, onderwijs en overheid leveren we een veelheid aan diensten, maar ook voor fondsenwervers en de toeristische sector hebben we toepassingen", aldus Van Glabbeek. Veel Bredanaars kennen het bedrijf inmiddels als hoofdsponsor van NAC, dat nu voor het derde jaar met de naam van CM op het shirt speelt.

Het sponsorschap van NAC helpt het bedrijf bij het vergroten van de naamsbekendheid, maar biedt tevens kansen voor het testen en ontwikkelen van diensten. "We houden ervan om lokaal bezig te zijn, dan kunnen we erbij zijn en doen we ideeën op die we later in heel Nederland, Europa en zelfs de hele wereld kunnen gebruiken."

Ticketing
Als voorbeeld geeft hij Ticketflow, de dienst waarmee CM kaartverkoop faciliteert. Bij NAC wordt de dienst bijvoorbeeld gebruikt voor tickets waarmee businessclubleden gasten kunnen uitnodigen. "Maar ook het Bloemencorso, de Acht van Chaam, en feesten in Breda, zoals Dance Festival Breda in het Chassé Theater gebruiken onze service ."

Ticketing is een van de peilers van CM. "Dat hebben we helemaal ontwikkeld vanuit de gedachte dat iedereen een mobiele telefoon heeft. Het werkt helemaal met apps, het is laagdrempelig, voor de organisatie kost het niks. Je maakt een account aan en je kunt alles zelf snel en makkelijk regelen. De koper van een ticket betaalt een kleine fee."

Communicatie
"Ons klassieke product is messaging, dat nu veel breder is dan alleen sms. De diensten worden interactiever, daar hebben we klantcontactsystemen voor. Dat doen we voor Omroep Brabant en TempoTeam. Een voorbeeld is een reminder van het ziekenhuis of tandarts bij een afspraak. Maar ook stemmen bij de carnavalsoptocht in Ulvenhout via sms."

Payments
De steeds verdere digitalisering van communicatie én betaling vangt CM in Payments, waarmee het betalingen afhandelt voor een paar duizend Nederlandse webwinkels. Klanten zijn onder meer de Bredase tophonderd webwinkels Megekko en Azalp. "We ondersteunen de wereldwijde betaalmethodes, zoals creditcard en in Nederland iDeal. Die koppelen we aan de webshops."

Als het gaat om ontvangen van betalingen, ziet Van Glabbeek kansen voor veel lokale ondernemers. Het iDeal QR-systeem dat CM ontwikkeld heeft, biedt een compleet nieuwe manier van makkelijk, snel en veilig betalen via je mobiele telefoon. "Gastrobar Floor op de Grote Markt in Breda gebruikt het systeem al. Op het bonnetje komt een QR-code, die kun je als klant scannen en betalen. In de kassa wordt het meteen afgeslagen. Je hebt je geen pin-automaat of betaalautomaat meer nodig. De consument betaalt met zijn mobiele telefoon, je portemonnee kun je thuislaten."

Bellen
Het is een dienst die daarmee bestaande betaalstructuren overhoop gooit, zoals CM ook met voice - bellen via internet - als disruptor de markt heeft betreed. CM gaat uit van internet en de daaraan gekoppelde kosten en biedt zeer scherpe prijzen. "Vooral voor bedrijven die klantenservices hebben in andere landen is dat heel voordelig. We koppelen dan de nummers in verschillende landen aan een kantoor in Nederland, onder meer voor Bakx-shop doen we dat."

(Gesponsord artikel)

Welke bedrijven volgt… Jeroen van Glabbeek
"Wat mij aanspreekt zijn bedrijven die zich bezighouden met sustainability, bijvoorbeeld Deventer Profielen. Dat vind ik belangrijk, daar besteden we ook met de VNO-NCW Breda aandacht aan met de uitreiking van de Groene Pluim. Ook bedrijven die zich met arbeidsparticipatie bezighouden, volg ik. Bedrijven die bezig zijn met innovatie, zoals Bras uit Fijnaart."

Geschiedenis
Jeroen van Glabbeek begon CM in 1999 samen met zijn klasgenoot Gilbert Gooijers, destijds als ClubMessage. De twee zaten vanwege hun achternaam naast elkaar en raakten bevriend. Samen zetten ze een dienst op waarmee populaire uitgaansgelegenheden sms'jes konden sturen naar stappers. Inmiddels is CM meer dan dat, al is sms nog wel degelijk een belangrijk onderdeel van het bedrijf.

Hoofdkantoor: Konijnenberg, Breda
Kantoren in: Nederland, Engeland, België, Duitsland, Frankrijk, Zuid-Afrika, Hong-Kong, China en Japan.
Aantal werknemers: 180 in Breda, 300 wereldwijd
Omzet: 150 miljoen
Ambitie: Komende vier jaar verdubbelen in omzet en werknemers, onder meer door de bouw van een campus aan de Konijnenberg. Betalen met QR moet 30.000 nieuwe klanten opleveren.
Website: www.cm.com