QNP Henry de Bruijn en Theo van Rijen
QNP Henry de Bruijn en Theo van Rijen

QNP maakt ICT vanzelfsprekend én transparant

Bedrijvig Nieuws

BREDA - Het DNA van QNP. Eigenlijk komt dat samen in het nieuwe hoofdkantoor van het van oorsprong Zundertse ICT-bedrijf op Rithmeesterpark, beamen directeuren Theo van Rijen en Henry de Bruijn eensgezind. "QNP staat voor openheid, transparantie, persoonlijke contact en korte lijnen."

Precies dat is het nieuwe pand. De parallel is sprekend. Het hoofdkantoor op het Rithmeesterpark is geen standaard blokkendoos, maar maatwerk. De opvallende vorm met veel glas en een wandelpromenade met 79 zonnepanelen staat als een aandachtstrekker in punt van het bedrijventerrein langs de Princenhagelaan en de A16. Ook dat past bij het 'nieuwe' QNP. "In het verleden waren we vaak te bescheiden over onze dienstverlening, hoorden we ook van onze klanten", vertelt Henry de Bruijn.

Aandacht
In het gebouw komen drie locaties samen. "Daardoor hebben we intern meer synergie en meer interactie. Het maakt het persoonlijk contact makkelijker, even naar iemand bureau lopen voor overleg", geeft Van Rijen aan. "Het maakt het informeler, je kunt ook zaken delen die in het contact met klanten belangrijk zijn, zoals persoonlijke omstandigheden. Klanten waarderen die aandacht."

In de vestiging in Breda laat QNP zien wat het doet. "We spreken vaak hier met klanten af voor een presentatie. Die zien dan ook de servicemedewerker of de planner die ze vaak aan de lijn hebben, dat maakt het volgende contact met zo'n klant heel anders." Want ICT is een kwestie van vertrouwen. "Vandaar het open gebouw, de transparantie. Wij hebben niets te verbergen", vertelt De Bruijn.

QNP begon in 1990. De Bruijn en Van Rijen waren de eerste medewerkers. Inmiddels bestaat het team uit zo'n veertig man en vrouw. Maar wat doen zij? "We ontzorgen ondernemers in het MKB en de zorg", vat De Bruijn het samen. Zijn collega vult aan: "Wij zijn de regelneef, de regisseur van de ICT."

In feite is QNP de ICT-afdeling die een bedrijf zelf niet heeft. "Dat doen we voor bedrijven van twee medewerkers en voor bedrijven met vijfhonderd medewerkers. De ICT verandert zo snel, het vak wordt steeds specialistischer. Dat kun je niet bijhouden als je focus daar niet ligt", aldus De Bruijn. "Die focus hebben wij wel."

Focus
Ook in de bedrijfsvoering is die focus er. "Wij doen de ICT en telecom. Daar zijn we goed in. We programmeren niet, maken geen websites", benadrukken de twee. "Daarom leveren we de kwaliteit op het hoogste niveau, vijfsterrenniveau noemen we dat, bijvoorbeeld met clouddiensten en security. "

Service levert QNP zeven dagen in de week 24 uur per dag. "24 uur per dag krijg je een vakkundige servicemedewerker aan de lijn. Geen verre helpdesk, maar iemand die je kent, die weet wat er speelt. We werken ook voor veel partijen in de zorg, die willen een probleem snel opgelost."  Maar ook gebruikersondersteuning is mogelijk voor medewerkers van klanten.

Wat QNP nog meer onderscheidt van andere bedrijven? "Wij hebben adviseurs, geen verkopers", stelt De Bruijn. "Dat betekent dat wij uitgebreid ingaan op de wensen van klanten en niet zomaar iets verkopen", vult Van Rijen aan. "Als een klant vraagt om een bepaalde oplossing, vragen wij altijd door waarom hij denkt dat nodig te hebben. Dit op basis van een inventarisatie van de bestaande systemen en infrastructuur."

Advies
Dat resulteert in een advies. "En dan kan het best zijn dat ons advies anders is dan de klant zelf eerst bedacht had, als dat de beste oplossing is", stelt Theo. "Het kan ook tot een kritisch gesprek leiden, waarin we aangeven dat we de bestaande infrastructuur niet optimaal vinden voldoen. In onze optiek moet dat ook gezegd kunnen worden."

Het belangrijkste doel van wat QNP doet? Eensgezind: "De ondernemer moet kunnen ondernemen, doe waar hij of zij goed in is. De ICT moet net zo vanzelfsprekend zijn als water uit de kraan. Daar zorgen wij voor."

(gesponsord artikel)

Bijna energieneutraal

Het nieuwe hoofdkantoor in Breda is behalve gastvrij, open en transparant ook uitgerust met techniek die een nieuwe kantooromgeving aangenaam maakt. Op de wandelpromenade liggen 79 zonnepanelen. Die het pand bijna energieneutraal maken. Verder is er veel daglicht, LED-verlichting, CO2-meting voor de luchtverversing en automatische klimaatbehandeling. Ook de  akoestiek kreeg de nodige aandacht, om ondanks de open ruimte toch een prettige werkomgeving te creëren.  


QNP

Opgericht in 1990. Sinds 2002 wordt het geleid door Theo van Rijen en Henry de Bruijn, die sinds 2005 ook eigenaar zijn. Eind 2017 verhuisde het naar Breda. De officiële opening van het pand was vrijdag 23 februari.

Zundertse roots
Op speelse wijze komt Zundert terug in het pand. Ruimtes zijn genoemd naar De Ambachten, Bredaseweg en de Hofdreef, waar QNP jarenlang gevestigd was. Foto's van het corso met daarop de Zundertse trots Van Gogh illustreren de verbintenis.

Hoofdkantoor
Rithmeesterpark 60
4838 GZ  Breda

Aantal werknemers: 40
Aantal klanten: Circa 500
Ambitie: De beste ICT en Telecom dienstverlener van de Regio Breda zijn.
Website: www.qnp.nl