Een van de laatste testritten tussen Breda en Antwerpen met de IC Brussel, donderdag 29 maart 2018.
Een van de laatste testritten tussen Breda en Antwerpen met de IC Brussel, donderdag 29 maart 2018. Wijnand Nijs

Na bijna zeshonderd testritten is Breda bijna met Brussel verbonden

Economie

BREDA - Met het fiasco van de Fyra in het achterhoofd heeft NS een uitgebreid testprogramma opgesteld voor de verbinding Amsterdam-Brussel, met daarin opgenomen de stop in Breda. En vice versa. “Het is goed dat het bedrijf dit doet”, zegt trainmanager Gerda Burgers tijdens een van de testritjes.

De hoofdconducteur - trainmanager op een internationale trein - rijdt deze donderdag voor de tweede keer mee met de trein, die bij hoge uitzondering enkele passagiers meeneemt, leden van de pers.

Wekker om vier uur
Burgers kijkt uit naar de eerste dag dat de trein ‘echt’ gaat rijden, 9 april. “Ik ben dan vrij, maar ik ben toch van plan mijn wekker om vier uur te zetten om de eerste trein te pakken.” De trainmanager werkt sinds 2010 bij NS op de internationale trein. Ook op de Fyra tussen Amsterdam en Brussel was ze werkzaam.

“Een internationale trein is onvergelijkbaar met andere treinen. Er heerst een ander sfeertje, reizen andere mensen. Het vraagt meer van je talenkennis”, vertelt de Amstelveense. Of van die van de reizigers. “Ik ben een keer op zoek geweest naar iemand die Mandarijn naar Engels kon vertalen, voor een reiziger uit China. En die vind je dan ook.”

De trainmanager is blij met de testrit. “Je kunt een inschatting maken hoeveel tijd je hebt voor controles voordat je weer wat moet omroepen, je kunt kijken wat op een station de looprichting is.” Maar ook de procedures eigen maken. “In België moet je voor vertrek een sleutel omdraaien op de AVG-paal op het perron. Waar staan die, hoe werken ze.”

Informatie delen
De afgelopen maanden en ook nog de komende week, tot aan de eerste officiële rit op 9 april, maken de 60 internationale conducteurs proefritjes. Maar niet alleen dat. “We helpen ook Belgische machinisten”, vertelt NS-projectmedewerker IC Brussel Lammert Visser.  “Als zij voor het eerst richting Amsterdam rijden, rijdt er een ervaren machinist mee over het voor hen nieuwe stuk spoor. En we delen de info met elkaar. We willen het startniveau van de dienstregeling zo hoog mogelijk hebben.”

Daarom ook de bijna zeshonderd testritten. “Hoe gaan de stroomwissels, hoe gaat het bij de grensovergang. Werkt de software in combinatie met de Traxx-locomotieven”, somt Visser op. De trein rijdt nu tijdens de tests ook volgens een dienstregeling. Dat betekent dat Breda en Antwerpen net iets meer dan een half uur van elkaar liggen.

“Voor negen euro, daarvoor kun je met de auto anderhalf uur parkeren in Antwerpen centrum”, berekent regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau voor. Daarmee is de trein met een capaciteit van 525 tot 580 zitplaatsen een aantrekkelijk alternatief voor de auto. “En dan rij je ook voorbij de files die hier vaak staan”, zegt hij lachend.

Zaventem
Alting von Geusau verwacht dat er veel gebruik gemaakt gaat worden van de trein die Breda zestien keer per dag met België verbindt. “Vooral voor Brabant voorziet dit in een goede verbinding met België. Deze verbinding is voor de economische ontwikkeling van Brabant heel belangrijk.” Ook de stop bij vliegveld Zaventem maakt de verbinding aantrekkelijk. “De trein wordt daarmee een logische eerste keuze, net als bij Schiphol.”

En waar heeft trainmanager Burgers het meeste zin in? “De overnachtingen. Eens in de negen weken eindigt mijn dienst ‘s avonds in Brussel. Dat is wel bijzonder.”

Bekijk foto's van de testrit