Afbeelding
BredaVandaag

Snelheidslimiet Emerparklaan mogelijk naar 70

Algemeen

HAAGSE BEEMDEN - De gemeente overweegt de snelheidslimiet op de Emerparklaan van 50 naar 70 kilometer per uur te verhogen. Het is een van de mogelijke maatregelen om gebruik van de laan te stimuleren voor verkeer uit de wijk richting Belcrum en het centrum.

Dat gaf wethouder Boaz Adank aan tijdens de lancering van het verkeersonderzoek dat tot eind van de maand gehouden wordt. Met dat verkeersonderzoek probeert de gemeente beter in kaart te krijgen welke voorkeursroutes weggebruikers hebben.

Breda heeft tienduizend plaatsgenoten aangeschreven. Deze adressen zijn geselecteerd uit een bestand dat de stad heeft gekocht van PostNL. Het gaat om mensen van wie bekend is dat ze geëngageerd zijn en dat ze een auto hebben.

De voorwaarde ‘geëngageerd’ komt voort uit de ervaringen van het project Singelmijden. “Daaruit bleek dat dit de mensen waren die meededen en bereid waren om hun gedrag aan te passen”, aldus de wethouder.

Als mensen meedoen aan het onderzoek en aan app downloaden, kan de gemeente zien welke voorkeursroutes er zijn, maar later ook aangeven wat de alternatieven zijn. “Als dan blijkt dat de fiets een sneller alternatief is, dan kan dat aangegeven worden.”

Het is de bedoeling dat na de zomer verkeersgebruikers gestuurd gaan worden met de app. Dan moet ook duidelijk worden welke maatregelen nodig zijn om de verkeersafwikkeling te optimaliseren.

Bij Singelmijden werden nog mensen aangeschreven die de route gebruikten. Zij kregen nadat ze door een camera geregistreerd waren een brief thuis. “Dat mag niet meer”, geeft verkeerskundige Pierre van Veggel aan. “Vandaar dat we op een andere manier te werk gaan.”

In de toekomst moeten apps verkeersgebruikers al van verder aanmelden bij verkeerslichten. “Onze nieuwe installaties zijn daar al voor geschikt”, geeft Adank aan. Dat geldt voor automobilisten, maar ook voor voetgangers en fietsers. Voor die laatste weggebruikers start binnenkort een proef op de Lunetstraat. Daar kunnen fietsers met een app voorrang krijgen op de verkeerslichten, waardoor ze een persoonlijke groene golf veroorzaken.