Maandag 9 april reed er voor het eerst een trein over het hsl-spoor tussen Breda en Antwerpen en vice versa. Regionale bestuurders en ondernemers reisden mee om het belang van deze verbinding te duiden.
Maandag 9 april reed er voor het eerst een trein over het hsl-spoor tussen Breda en Antwerpen en vice versa. Regionale bestuurders en ondernemers reisden mee om het belang van deze verbinding te duiden. Pippa Flipse

'Breda aantrekkelijkere vestigingsstad nu trein naar Antwerpen rijdt'

Algemeen

BREDA - Zo’n honderd ondernemers en politici hebben zich maandagmorgen op station Breda verzameld voor de eerste snelle trein richting Antwerpen en Brussel. 

Een belangrijke verbinding, stelt de Bredase burgemeester Paul Depla. “Ik denk dat mensen dat onderschatten. We zijn hiermee het knooppunt voor het zuiden. Dat gaat de stad, waar het prettig leven is, veel brengen.”

“Als je vroeger zei, hoofdkantoor Breda, krijgt dat meer allure”, denkt ondernemer Rutger Westenburg. Dat geldt voor het Bredase bedrijfsleven. “Als je kijkt hoe makkelijk je nu in Breda bent, dat is geen belemmering meer om je te vestigen in Breda. En het wordt aantrekkelijker om hier te studeren. Dat is goed voor de arbeidsmarkt.”

“Dit is een extra poort die open gaat. Geeft de stad concurrentievoordeel. Je hebt vijf luchthavens binnen anderhalf uur. Dat moeten we zien te verzilveren als stad”, stelt Jeanine Bos van Citymarketing. “Dit moet ook het begin zijn van een betere verbinding met Eindhoven en Düsseldorf”, stelde Commissaris van de Koning Wim van de Donk. “Want betere verbindingen zorgen ervoor dat mensen elkaar meer gaan ontmoeten.” Woorden die hij ook herhaalde bij aankomst in Antwerpen, waar hij Suske en Wiske aan zijn zijde trof.

Depla verwees in zijn welkomstwoord nog eens op het geduld dat Breda heeft moeten hebben. “Dat je soms op een trein moet wachten, dat weet je. Maar zes jaar is wel heel lang”, verwees de burgemeester naar onder meer het Fyradebacle. Hij prees het werk van zijn voorganger Peter van der Velden, maar ook van vorige wethouders Wilbert Willems en Selçuk Akinci en scheidend wethouder Alfred Arbouw, die in verschillende periodes het dossier hsl én station in zijn portefeuille had.  

Niet alleen de Bredase politiek was goed vertegenwoordigd, onder de reizigers ook Frank Petter, burgemeester van Bergen op Zoom. “Deze verbinding is van belang voor de hele regio”, onderstreepte hij. “Daarom ben ik hier ook.” Zoals ook andere bestuurders uit de regio aanwezig zijn. 

De verbinding met Antwerpen kent tussen Breda en Antwerpen een tussenstop, op station Noorderkempen. Voor die regio was dit eveneneens een belangrijke dag. Nu is de stad ook met het noorden verbonden, waar eerder al via het conventionele spoor richting Antwerpen gereisd kon worden. Vandaar ook het bliksemontvangst met volksliederen. 

  

In Antwerpen waren er wederom toespraken. Schepen - wethouder - Koen Kennis verwelkomde de delegatie en sprak de hoop uit dat veel Nederlandsers dit reisvoorbeeld zouden volgen. Depla verwees in Antwerpen naar de historische band tussen beide Brabanden. "Het is belangrijk dat we zij aan zij hebben gestreden voor deze verbinding. Zorg ervoor dat de de steden met elkaar verbonden zijn. Ik ben blij dat Breda en Antwerpen zo dicht bij elkaar zijn komen liggen in tijd. Laten we hopen dat we elkaar goed weten te vinden." Depla bood het boek Breda Spoort aan de schepen. “Van het station, een hsl-station dat er alleen is gekomen vanwege deze verbinding. Ik kijk uit naar de prettige samenwerking. Een historische band die nu ook op moderne wijze is verbonden.”

Reinout van den Bergh van BredaPhoto maakt eveneens de reis mee tussen Breda en Antwerpen. Hij ziet al veel Vlamingen naar het tweejaarlijkse festival komen, onder meer door de samenwerking met de kunstacademies in Antwerpen en Brussel. Hij ziet nog wel wat uitdagingen voor Breda, wil de stad optimaal profiteren van de nieuwe verbinding en niet alleen als 'doorvoerhaven' fungeren. “Er moet nu op cultuurgebied wel wat komen, want met alleen restaurants en cafés kom je er niet”, stelt Van den Bergh. “We hebben een kunsthal nodig, bijvoorbeeld. We moeten iets meer te bieden hebben. Kijk naar wat Tilburg, Den Bosch en Eindhoven hebben”, verwijst hij naar het hoogaangeschreven staande De Pont in Tilburg. 

Ondernemer Jeroen van Glabbeek van CM, tevens voorzitter van VNO-NCW, ziet vooral voordelen, ook voor zijn bedrijf. “Medewerkers kunnen makkelijker maar onze kantoren in Brussel en zelfs Parijs.”

Wim van de Donk, Commissaris van de Koning in Noord-Brabant