Pablo Picasso (1881-1973) Visfiguur in roodbakken klei uitgevoerd in 1952 bij atelier Madoura te Vallauris in Zuid Frankrijk.
Pablo Picasso (1881-1973) Visfiguur in roodbakken klei uitgevoerd in 1952 bij atelier Madoura te Vallauris in Zuid Frankrijk. Lennart Booij

Booij brengt speels en wulps ontwerp naar ART Breda

Cultuur

BREDA - Keramiek van Pablo Picasso en glaswerk van René Lalique. Daarin heeft de in Breda getogen verzamelaar en handelaar Lennart Booij zich inmiddels gespecialiseerd.  “Het speelse en wulpse van zuidelijk ontwerp spreekt me aan.”

Booij woonde tot zijn 18e in Breda, waar zijn ouders nog steeds wonen. Hij vertrok naar Amsterdam om daar kunstgeschiedenis te gaan studeren. Via de politiek, hij deed een gooi naar het voorzitterschap van de PvdA en de journalistiek belandde hij toch weer in zijn vakgebied. In 2013 promoveerde op de betekenis van het werk van René Lalique voor Nederland. Daarna was hij vanaf 2016 een jaar lang conservator van het Stedelijk Museum.

De liefde voor het glaswerk en Art Deco ontstond al tijdens zijn middelbare schooltijd. Hij was actief vrijwilliger bij de archeologische vereniging en leerde de kunstgeschiedenis kennen door de energieke docent Engbersen op het OLV. “Als vijftienjarige zocht ik zal op antiekbeurzen en rommelmarkten naar mooie stukken uit die tijd.”

Gepassioneerd
“Het is zoals het bij meer mensen gaat een uit de hand gelopen hobby”, vat Booij het samen. Dat begon met Leerdam glas uit de jaren twintig. “In mijn studie kunstgeschiedenis heb ik me er in kunnen verdiepen en ben ik gepassioneerd blijven verzamelen. Die passie werd de afgelopen dertig jaar verder gevoed.”

De passie voor glas en Art Deco combineert Booij overigens nog steeds met andere activiteiten. Hij presenteert op afroep het radio 4 programma Opium, hij is artistiek directeur van het Amsterdam Light Festival en kroonlid van de Raad voor Cultuur, het adviesorgaan voor Nederlandse regering.

Tussendoor is hij verzamelaar en werd hij handelaar. “Ik heb een online galerie geopend waar mijn verzameling te zien is.” En te koop. Want Booij blijkt ook een echte handelaar. “Ik vind het vinden van bijzondere stukken leuk, net als het vinden van het verhaal erbij door onderzoek. Daardoor krijgt het kunstwerk extra waarde voor iemand anders. Dan ben ik tevreden, kan ik weer verder. Ik hoef niet alles zelf te houden.”

Inmiddels presenteert hij twee collecties per jaar die hij samenstelt, verdiept en waar hij mee de boer op gaat. Tijdens de grote kunstbeurs PAN in Amsterdam. “En nu op ART Breda. Want je hebt een platform nodig om je collecties te laten zien. Dat is het aardige als je van een verzamelaar een handelaar wordt.”

Kunsthandelaar Booij neemt bijzonder Picasso keramiek mee naar de beurs, onder meer een zeldzaam visje uit 1952 uit een editie van slechts 500 exemplaren. Ook komt hij met een collectie zeldzame vazen van de Franse ontwerper René Lalique (1860-1945).

Wulpse
Waarom spreekt juist dit type werk hem aan? “Dat komt mede doordat ik in Breda heb gewoond. Ik kwam al veel op markten in België en Frankrijk. Daar zag ik niet het sobere Nederlandse ontwerp, maar juist het speelse en wulpse van het ontwerp in het zuiden. Dat is niet zo rationeel en strak, maar meer gelinkt aan de natuur. Die extra dimensie spreekt me aan. Nederlands ontwerp is gericht op functionaliteit, het moet makkelijk schoon te maken zijn oneerbiedig gezegd. in het zuiden speelt ook het kijkplezier een grote rol.”

Booij grijpt deze eerste editie van ART Breda op Breepark aan om met zijn verzameling naar Breda te komen. “We hebben natuurlijk vroeger de Antiekbeurs in het Turfschip gehad, die hoog stond aangeschreven. Dat spreekt mij ook aan. Het is toch Breda.”

ART Breda is van 19 tot en met 22 april in Breepark.

René Lalique (1860-1945) twee vazen en een parfumbrander in de mal met perslucht geblazen glas uitvoering omstreeks 1920. foto Lennart Booij
René Lalique (1860-1945) twee vazen en een parfumbrander in de mal met perslucht geblazen glas uitvoering omstreeks 1920. foto Lennart Booij