Afbeelding
Foto: Tim Fennis

Bredanaars verzinnen 'toiletpapierspray' dat van pleepapier een vochtig doekje maakt

Door: Bregje Kop Economie

BREDA - Hoe kun je innovatief bezig zijn op het kleinste kamertje? Twee jonge Bredanaars, Pieter Claassens (23) en Robert Dalderup (24), bekeken het aanbod in de super en beleefde een Eureka-momentje bij het zien van het vochtige doekje. Dat resulteerde in hun afstudeerproject 'BUTTLER Toiletpapier spray'. Daarmee zijn ze doorgedrongen tot de finale van de Albert Heijn Product Pitch.

De twee schreven zichzelf een tijdje geleden met dit idee in voor de wedstrijd van Albert Heijn. "Pieter werkt bij Albert Heijn in Helmond en daardoor wist hij dat deze wedstrijd bestond", laat Dalderup weten. "Toen we lazen wat Albert Heijn voor producten zocht, hebben we ons meteen ingeschreven. Het past precies bij ons." De winnaar van de wedstrijd krijgt hulp van Albert Heijn in het productieproces van het product. Ook verschijnt het product in alle supermarkten van Albert Heijn. 

Het idee voor de spray ontstond nadat de twee lang met elkaar om de tafel hadden gezeten. "We zijn goed na gaan denken over producten die in onze ogen echt verouderd zijn", zegt Dalderup. "Toen we in de winkel voor het rek met toiletartikelen stonden, wisten we dat we daar iets mee wilden gaan doen." De bedoeling van de Buttler Toiletpapier Spray is dat hij op toiletpapier gespoten wordt. Vervolgens wordt het toiletpapier vochtig en kun je het gebruiken. "Normaal als je toiletpapier nat maakt gaat het verpulveren. Dat is met onze spray niet", laat Dalderup weten. Ook is de spray, in vergelijking met vochtig toiletpapier, niet schadelijk voor het milieu. 

Tijdens de voorronde liet het tweetal zo'n zeventig andere ideeën achter zich. "Bij deze ronde liepen er juryleden vanuit Albert Heijn langs verschillende stands", zegt Dalderup. "Ze stelden dan steeds kritische vragen." De juryleden mochten vervolgens allemaal hun stem uitbrengen op het product waarin zij de meeste toekomst zagen. "Door de stemmen van de jury zijn we nu door naar de finaleronde. We zijn heel benieuwd wat dat ons gaat brengen." De finale is deze donderdag 7 juni.  

Winst in de wedstrijd of niet, de Buttler Toiletpapier Spray gaat er sowieso komen, stellen de twee zelfverzekerd. "We willen het product hoe dan ook op de markt gaan brengen." Maar Dalderup en Claassens hebben nog meer ambities. "We hopen dat het niet alleen bij de toiletpapierspray blijft", zegt Dalderup. "De bedoeling is dat we ook ander soort producten gaan maken voor in het kleinste kamertje. Zo denken we momenteel bijvoorbeeld al stiekem na over een nieuw soort toiletborstel", aldus Dalderup. "Maar eerst leggen we de volledige focus op de spray."