Afbeelding

'Brabantse Uber-dienst om hinder werk A58 te beperken'

Door: Guus Arnouts Politiek

BREDA - Rijk en provincie gaan aan de slag met de A58.  In 2021 wordt pas écht gestart met de aanleg. In die tijd zal ook de verkeersdruk rondom Breda toenemen, onbereikbaar wordt de stad echter niet. Dat bezweert gedeputeerde Christophe van der Maat (Mobiliteit en Samenwerking). Hij ziet meerdere oplossingen om de doorstroming op gang te houden. "Wie weet kunnen we een soort samenwerkingsverband organiseren. Een soort Brabantse Uber-dienst."

De beoogde plannen van Rijkswaterstaat om de A58 te ontdoen van het imago 'verkeersknelpunt' kosten de nodige moeite en tijd. In totaal wordt het vijftien kilometer tellende traject tussen Breda (knooppunt St. Annabosch) en Tilburg (Tilburg West) onder handen genomen. Het hele traject van West naar Oost-Brabant wordt een driebaanssnelweg. De door het Rijk aangekondigde maatregelen zijn een gevolg van lang lobbyen tussen de provincie Noord-Brabant, verschillende gemeenten (waaronder Breda) en de waterschappen met de overheid.

Geen weg zonder hinder
Volgens gedeputeerde Van der Maat gaat de aanpak de forenzend en autorijdend Breda ook hinder opleveren. Iets wat volgens hem onvermijdelijk is bij zo’n groot infrastructureel project. “Het is niet alleen die driebaansweg, ook de komst van fietspassages en plaatsing van geluidsschermen vergen aandacht.” Er wordt nu al echter gezocht naar oplossingen voor de mogelijke hinder, vertelt hij. “De overlast valt tegen te gaan door meer in te zetten op deeldiensten; het carpoolen een zetje geven en wie weet kunnen we een soort samenwerkingsverband organiseren. Een soort Brabantse Uber-dienst. Bovendien gaat onderzocht worden of we het openbaar vervoer handiger kunnen inzetten.”

Het blijft toch even door de zure appel heen bijten. “Bij de aanstelling van de aannemer wordt ook gekeken naar welk bedrijf het meest efficiënt te werk gaat zodat de hinder minimaal blijft”, aldus Van der Maat. Vanzelfsprekend zullen niet alle trajecten en plannen tegelijkertijd uitgevoerd gaan worden, voegt hij daar aan toe.

Giga investering
De automobilist en inwoner van Breda hoeft zich geen zorgen te maken: De stad blijft gewoon bereikbaar, lacht Van der Maat. Tijdens de aanpak van A58 wordt de toekomst niet vergeten. “Als we het aanpakken, dan ook goed. Het is een giga investering, maar de verbinding wordt er alleen maar beter van.” Ook het autonoom rijden wat nu in opkomst is, zal een plek krijgen op de vernieuwde A58. “Het is mooi al die technologie voor in de auto, maar het heeft consequenties voor op de weg. Kijk je naar de weg van de toekomst, dan moet je bijvoorbeeld rekening houden met mogelijke WiFi-punten langs de route waardoor auto’s met elkaar kunnen communiceren.”

Goed nieuws
Wethouder Boaz Adank die onder andere mobiliteit in zijn portefeuille heeft, liet eerder deze week erg blij te zijn met de plannen. “Dit is een belangrijke stap in het aantrekkelijk houden van Breda en daarmee heel goed nieuws voor onze stad”, zo meldt hij. De innovatieve maatregelen van een doorstroming op de A58 zijn al in beeld. “En kunnen mogelijk al eerder worden gerealiseerd”, aldus de wethouder. Voor Jeroen de Lange, namens werkgeversorganisatie VNO-NCW, kan de aanleg niet snel genoeg gaan. “De A58 is een economisch belangrijke verbinding tussen West en Oost, als het met de economie goed gaat, slibben de wegen sneller dicht.” Over de overlast voor zowel werkgever- en nemer die dit soort wegwerkzaamheden geeft, evalueren VNO-NCW altijd met Rijksoverheid en Rijkswaterstaat, aldus De Lange. “Een goede planning volstaat hierbij natuurlijk.” Het gaat dus even wat tijd kosten (In totaal zeven jaar voordat al het papierwerk en dossiers rond de A58 afgerond zijn), maar dan ligt er wel een snelweg met een hoop files minder.