De Eindstraat.
De Eindstraat. Foto: Wijnand Nijs

Ondernemers na eerdere scepsis tevreden over ondernemersfonds

Door: Wijnand Nijs Economie

BREDA - Discussies, protestbijeenkomsten en oproer onder een deel van de zeer sceptische ondernemers. Dat was de roerige aanloop naar het tweeënhalf jaar geleden opgerichte Ondernemersfonds voor de binnenstad. Inmiddels is het tij gekeerd, blijkt uit een enquête onder de ondernemers. "We zijn op de goede weg."

Voorzitter Jos Koniuszek overhandigde het rapport aan wethouder Boaz Adank. De oud-fractievoorzitter van GroenLinks en tevens oud-ondernemer van Runnersworld stond daarvoor met het Retailplatform aan de basis van het fonds. "Toen werd het met een paar stemmen weggestemd, dat was toen zuur", erkent hij. "Maar we zouden niet zover zijn gekomen als we nu zijn gekomen."

Want inmiddels is er een fonds dat functioneert naar tevredenheid van een flink deel van de ondernemers. Liefst veertig procent van de 850 ondernemers in de binnenstad vulde de vragenlijst in. Ze geven het Ondernemersfonds een 7- als rapportcijfer.

De ondernemers zijn blij met de samenwerking met de gemeente Breda en met het feit dat alle ondernemers meebetalen aan de gezamenlijke plannen. Dat doen ze doordat de gemeente een reclamebelasting heeft ingevoerd. Een deel van de ondernemers zou graag zien dat het verschil in bijdrage tussen grote en kleine ondernemers groter wordt..

Met de 'contributie' van de ondernemers is geïnvesteerd in aankleding van de binnenstad. "Nu is overal sfeerverlichting rond de Kerst", stelt Koniuszek. En dat is wel eens anders geweest. "De eerste keer dat Breda Beste Binnenstad werd waren er twee straten." Ook hangen nu overal bloemen. "En zijn er evenementen als Winterland en het Fashion Weekend, die elk naar een hoger plan getild worden."

Het Ondernemersfonds komt in september met een meerjarenvisie. "Want er zit zoveel meer potentie in", weet Koniuszek. Het Ondernemersfonds wil de verschillende deelgebieden van de binnenstad duidelijker maken voor de bezoeker. "Die moeten een beter profiel krijgen, waarbij ook de kleuren in de binnenstad zichtbaar zijn. Dan weet de bezoeker waar ie moet zijn voor bepaalde winkels."

Breda werkt aan een integrale binnenstadsvisie. "Het zou goed zijn als we die samen met elkaar maken", stelt Koniuszek. Adank is het daar mee eens, maar niet helemaal. "We moeten het met elkaar doen, maar je komt wel op een meer strategisch en tactisch niveau." En daarvoor is enige afstand nodig, denkt de wethouder. "Als je vroeger aan een klompenmaker een toekomstvisie had gevraagd, had ie zichzelf daarin ook een plek gegeven."

In 2016 besloot de gemeente dat stemming niet meer nodig was voor invoering van een Ondernemersfonds.  "Daarom is het prettig om te horen dat de ondernemers tevreden zijn", geeft Adank aan. "Anders had ik wat uit te leggen gehad. Dit bevestigt dat de weg die we ingeslagen zijn de juiste is."