Afbeelding
Foto: Guus Arnouts
reportage

Trossen los en op patrouille met de Bredase WaterBOA's

Door: Guus Arnouts Algemeen

BREDA - Vanaf deze zomer zijn ze regelmatig te zien op de Bredase wateren: De nautische handhavers of BOA’s. Wat houdt hun werk eigenlijk precies in? Tijd om de trossen los te gooien en mee te gaan op ochtendpatrouille. “Je weet nooit wat je op het water tegenkomt als de dag begint”, aldus BOA Kurt.

De dag begint met een korte briefing op het hoofdkantoor van de gemeentelijke handhaving aan het Chasséveld. Handhavers Kurt en Yvonne maken beiden deel uit van het ‘nautisch team’, wat betekent dat zij met de patrouilleboot met goed weer in de Bredase singels en havens rondvaren. Waarom varen ze alleen met goed weer? “Onder de 15 graden varen we nooit uit”, legt Yvonne uit. “Er is dan ook weinig activiteit op het water.” In totaal zijn er zeven schippers die met de boot varen. “We hebben daarvoor allemaal een spoedcursus over waterwetten en waterverkeer gekregen”, vertelt Kurt. “Pas sinds november vorig jaar wisten we namelijk dat er een boot kwam. Toen is de opleiding in een stroomversnelling gegaan.”

Dot gas
De platbodem ligt in een gemeentelijk havengebied vlakbij de Kalshoven. Vanuit hier varen Kurt en Yvonne bijna dagelijks uit. Zeker nu met het goede weer is er toch flink wat waterverkeer. “Je ziet hier echt van alles: Jachten, motorbootjes en ook de bedrijfsvaart.” Als handhavers controleren ze voornamelijk op geluidsoverlast, illegale visserij, het niet dragen van een dodemanskoord en snelheidsovertredingen. “Je verwacht het niet van een schuit als deze”, vertelt Kurt terwijl hij een flinke dot gas geeft. “Maar hij haalt een topsnelheid van 44 kilometer per uur.” En da’s toch best snel op het water. Snel genoeg om jezelf schrap te moeten zetten en andere boten bij te houden.

Overtreding
Met een grote bocht draait de patrouilleboot de Bredase singels binnen. Vooralsnog lijkt het een kalme ochtend te worden. Yvonne groet hier en daar naar voorbijvarende schippers. Ze wijst naar de kant. “Golfslag is ook iets wat we in de gaten houden. Gaan boten te hard, dan kunnen flinke golven schade opleveren aan de begroeiing en betimmering aan de oevers.” Terwijl ze verder varen valt Yvonne iets op. Verscholen voor een opening in het riet bij de Haagpoortbrug ligt een grote plastic bak met kippengaas erin. Kurt stuurt de boot erheen. “Ik denk dat het een soort val is”, merkt Yvonne op terwijl ze bak binnenboord haalt. “Die treffen we wel vaker aan. Misschien is het voor het vangen van vis, maar het kan ook door Staatsbosbeheer zijn neergelegd om ratten te vangen. Hoe dan ook, de bak was niet vastgemaakt.” Het plastic gevaarte gaat mee aan boord.

Dodemanskoord
In een verhuurde boot varen wat lachende toeristen voorbij. De schipper houdt voor de grap een fles drank aan zijn lippen. De dop er nog op. Kurt en Yvonne varen verder, maar ze vertrouwen het niet helemaal. Yvonne: “Drinken deed hij niet, maar hij had zijn dodemanskoord niet om!” Met een korte knik zet Kurt de achtervolging in. Binnen een mum van tijd liggen ze naast de gepasseerde boot. Gelach stijgt op als Yvonne de man waarschuwt, maar hij luistert wel. Yvonne lijkt het niets te doen. “Als BOA krijgen we helaas steeds vaker te maken met verbaal geweld. De nieuwe wapenstokken die mogelijk komen, zouden soms geen overbodige luxe zijn.” Ook Kurt erkent dit. Volgens hem is het aantal meldingen van geweld juist gestegen sinds de handhavers geen wapenstokken meer dragen. De waarde van handhaving op het water is groot volgens hen. “We zien nu meer en kunnen sneller ter plaatse zijn. Steden als Utrecht nemen zelfs een voorbeeld aan ons. Terwijl die stad toch echt meer water en inwoners heeft om in de gaten te houden”, aldus Yvonne. 

Problemen in de stad
De handhavers op het water worden niet alleen ingezet tijdens patrouilles. "Met festivals zijn er toch altijd mensen die vanuit de singels naar de muziek komen luisteren. Als ze de vaargeul blokkeren mag dat niet", legt Kurt uit. "We willen zeker niet als boeman gezien worden. Zie ons eigenlijk meer als gastheer en gastvrouw van de stad, maar dan op het water." 




 

Onderweg naar de haven.
De boot is beschut tegen de regen. Mocht hij vollopen met water, dan zijn er speciale stoppen waar het wat uit weg kan vloeien.
De verdachte 'fuik'.
Soms levert zo'n boottochtje toch mooie kiekjes van de stad en zijn omgeving op.
De BOA's nemen het plastic gevaarte mee om het te onderzoeken.