Protest taxichauffeurs Breda 2017
Protest taxichauffeurs Breda 2017 Foto: Marcel van Dorst/SQ Vison

Taxiverordening moet problemen Bredase taxi’s verhelpen

Door: Guus Arnouts Politiek

BREDA - De Bredase gemeenteraad heeft zich gisteren positief over het voorstel voor een nieuwe taxiverordening uitgesproken. De verordening moet weliswaar nog officieel aangenomen worden, maar aan Faissal Boulakjar (D66) en Dirk Uijl (SP) de vraag wat er nu precies moet en gaat veranderen.

De verordening bestaat uit een nieuwe stichting: Kwaliteitstaxi Breda, een cursus voor taxichauffeurs en een kwaliteitskeurmerk. Volgens Boulakjar blijven de Bredase taxi’s allereerst een terugkerend vergaderpunt. “Het staat al jaren hoog op de agenda en de problemen zijn overduidelijk.” Het gaat volgens hem om een groot aantal problemen. “Taxi’s van buiten Breda die hier voor woekerprijzen rijden, maar ook weigeringen door Bredase taxi’s zelf en ongastvrij gedrag. De vraag rees al snel: Hoe moeten we zorgen dat de taxibranche netjes wordt?” Ook Uijl spreekt van dezelfde klachten die mede door eerder onderzoek dit jaar boven kwamen drijven. “De problemen worden zelf door het werkveld gemeld: zowel grote als kleine taxibedrijven of zelfstandigen.” 

Verordening
Volgens Boulakjar en D66 is een belangrijk punt dat de nieuwe verordening en het keurmerk specifiek voor Breda gelden. “En dan geen concept dat al in andere steden is beproefd. Ook moet er beter gehandhaafd worden.” Dat was volgens hem sowieso al een belangrijk onderdeel, maar Boulakjar heeft een ander voorstel: “Het nieuwe Sfeerbeheer in Breda namen we als voorbeeld. Op zo'n manier zouden ook vrijwilligers kunnen optreden als gastheren voor de taxi’s. Zij kunnen ingrijpen bij conflicten tussen chauffeurs en klanten en bovendien een extra oogje in het zeil houden.” De cursus vond Boulakjar dan weer een minder idee. “Ze hebben al een door het CBR geverifieerde pas. Waarom dan nog een cursus?”

Pas
Uijl ziet dat anders. “Iedere taxichauffeur die rondrijdt heeft die cursus gehad. Dat blijkt dus niet goed genoeg of voldoende te zijn. Ik begrijp dat chauffeurs die altijd netjes zijn hieronder lijden door weer op een cursus te moeten. Dat is even zuur en dan lijden de goeien onder de kwaden in dit geval.” Maar de rotte peren zullen er tussenuit vallen, volgens hem. "Want geen enkele chauffeur kan straks zeggen dat hij van niets wist", aldus Uijl. 

Beide partijen zijn in ieder geval tevreden met deze aanpak die, hopen zij, verbetering in de Bredase taxibranche brengt.