Ondernemer Janneke Niessen.
Ondernemer Janneke Niessen.

Janneke Niessen: ‘Breda kan voorop lopen in vernieuwen onderwijs’

Door: Wijnand Nijs Economie

BREDA - Twee keer verkocht Janneke Niessen inmiddels een succesvol, mede door haar opgestart technologiebedrijf. En een volgende uitdaging verschijnt aan de horizon. Uiteraard ook weer in de techniek. “Daar ligt de toekomst.”

Een afspraak maken met Niessen is een kwestie van strak plannen. Want ook al stapte ze vorig jaar juni ook uit de dagelijkse leiding van Improve Digital, nadat ze een paar jaar eerder haar aandelen verkocht, druk blijft het. Ze heeft zitting in verschillende adviesorganen, zoals bij FutureNL, en maakt zich hard voor vrouwen in technologie met het door haar en haar zaken- partner Joe¨lle Frijters opgerichte Inspiring Fifty. De onderneemster kwam halverwege jaren negentig in Breda terecht voor haar studie management, economie en recht en ging nooit meer - echt - weg. “Ik heb na mijn studie een half jaar in Rotterdam gewoond, omdat ik daar werkte. Dat leek me goed. Maar ik ben snel weer terug gegaan.”

Internet bubble
In Rotterdam liep ze stage bij AdValue, een bedrijf dat actief was in online advertising. “Dat was tijdens de eerste internet bubble, eind 1998. Ik heb daar veel geleerd.” Twee jaar later startte ze haar eerste bedrijf in online advertenties, DQ&A. Op dat moment knapte die bubbel. “Maar dat is helemaal niet erg. Je hoeft dan niet te krimpen, maar je kunt juist vooruit. Je maakt veel mee, grote klanten die failliet gaan, deals die op het laatste moment niet doorgaan.” Zoals een uitgever die op het laatste moment besloot toch maar niet voor online te gaan, terwijl de handtekeningen gezet zouden worden. Weg deal, weg omzet. Nuchter: “Tegenslag heb je altijd, dat is part of the job.”

Aandelen
Na zeven jaar verkocht Niessen haar aandelen in DQ&A en startte ze in 2008 samen met Joe¨lle Frijters Improve Digital, opnieuw een hoog technologisch bedrijf in de online advertising- markt. In 2013 verkocht ze haar aandelen opnieuw, haast bij toeval. “We waren op zoek naar funding en kwamen deze partij tegen, die wilde investeren e´n aandelen. Dat vonden wij ook een goed idee.”Tot vorig jaar gaf ze samen met Frijters leiding aan het internationale bedrijf, dat jaarlijks advertenties verzorgt voor meer dan 600 miljoen unieke websitebezoekers. Niessen en Frijters liepen als vrouwen aan de top e´n in de technologie tegen veel vooroordelen aan. Vandaar dat ze een platform is begonnen om vrouwen in tech een podium te bieden: Inspiring Fifty. “Dat was en is nodig. We hebben die voor- beelden nodig. Het is jammer dat vrouwen niet kiezen voor technologie, terwijl daar de banen van de toekomst liggen. Technologie is niet saai, of moeilijk.”

Programmeur of niet
Kijk naar haarzelf. “Ik ben ook geen programmeur, ik ben er ingerold. Ik dacht niet, dat kan ik niet, maar ik dacht, dat ga ik proberen. Ik heb op het snijvlak gewerkt van commercie, development en product. Je hoeft niet zelf te programmeren, maar je moet het wel begrijpen.” In het verlengde daarvan begon ze Project Prep. “Om meisjes erop te laten zien dat technologie niet iets alleen voor jongens is. Als je vraagt, wil je bij Instagram werken, dan is het antwoord ja. Vraag je, wil je in de technologie werken, dan is het nee.” Terwijl Instagram dus ook een technologiebedrijf is.

Onderwijs
Daarom maakt ze zich ook druk over het onderwijs in Nederland. “65 procent van de basisschoolkinderen heeft straks een baan die nu nog niet bestaat. Het onderwijs zou daar op in moeten spelen, met meer aandacht voor digitale vaardigheden.” Als adviseur van FutureNL maakt ze zich hard voor het opnemen van digitale vaardigheden in het curriculum van de basisscholen. “Maar het gaat niet puur om programmeren. Het gaat om skills als nieuwsgierigheid en oplossend vermogen, daarmee bereid je kinderen voor op de toekomst.”

Basisscholen
In Breda gaf ze daar begin dit jaar een voorzet voor met Code.Music, waarbij 15 basisscholen aan de slag gingen met het op speelse wijze leren programmeren van een kleine ‘lichtshow’. “Het begint met informeren, jongeren bewust maken van wat technologie is, waar de toekomst ligt. Het gaat om het leren van skills.”

“Breda zou vooruitlopend op de officiële opname in het lesprogramma, kunnen stimuleren dat scholen hiermee aan de slag gaan”, vindt de onderneemster. Dat is om meerdere redenen goed voor de stad. “Je leidt mensen op voor de toekomst, en je zorgt dat het onderwijs in een stad aantrekkelijk is. Daarmee vergroot je de kans dat bedrijven voor Breda kiezen, en blijft Breda ook aantrekkelijk als woonstad. Breda zou een voorloper moeten worden in digitaal onderwijs.” Ze ziet dat deze boodschap elders in de wereld wordt opgepikt. “Het zou mooi zijn als dat ook in mijn eigen stad gebeurt.”

Ook in haar eigen toekomst speelt technologie weer een grote rol. Een nieuw project rammelt aan de deur, een nieuw bedrijf, waar ze nog niet veel over kan zeggen. Ambitie is er wel. “Het moet impact hebben.” Wordt vervolgd.