Het bord aan de Graaf Engelbertlaan.
Het bord aan de Graaf Engelbertlaan. Foto: Guus Arnouts

GroenLinks: ‘Wie heeft die opdringerige reclamemasten bedacht voor Breda?’

Door: Guus Arnouts Politiek

BREDA - Wie richting Breda rijdt heeft ze vast al eens gezien: de reclamezuilen of interactieve billboards met knallende led-verlichting. Maar Peter Bakker en Thom Dijkstra van GroenLinks vinden de ‘reclamereuzen’ een belemmering en vragen zich af wie op het idee kwam en waarom die borden daar geplaatst zijn.

De partij vindt het naar eigen zeggen onbegrijpelijk dat een stad als Breda meewerkt aan dit soort ‘reclamereuzen’. Onder andere op het gebied van duurzaam energieverbruik is GroenLinks het niet eens met de billboards. “In een tijd waarin we mensen vragen om geen energie te verspillen, kiest Breda voor reclamemasten die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar zinloos energie staan te verbruiken en zo onze klimaatopgave vergroten.”

Juist in een tijd waar volgens Bakker en Dijkstra sluikreclame een heikel punt is, zet de gemeente borden in. Onder meer op de middenberm aan de Franklin Rooseveltlaan, Graaf Engelbertlaan en bij de Moerlakenbrug zijn de zuilen te vinden.

Gevaarlijk
Verder wijst de partij op de risico’s voor de weggebruikers die mogelijk afgeleid kunnen worden door de felle verlichting. “Een college dat in het kader van ‘de Beste Binnenstad’ nog geen plekje ziet voor wat onschuldige fietsen op straat, geeft in onze buitenruimte ruimbaan aan deze opzichtige reclamereuzen”, aldus GroenLinks.

Reclames
Op de zuil zijn verspringende adverterende bedrijven te zien die in en rond Breda actief zijn. Ook Citymarketing Breda heeft een reclameblok en heet de bezoeker een welkom in Breda via het digitale scherm.