Knooppunt Hooipolder.
Knooppunt Hooipolder. Foto: archief

‘Files bij Hooipolder blijven toenemen komende jaren’

Door: Guus Arnouts Algemeen

BREDA - Grote blijheid deze maandag bij Brabantse politieke bestuurders én automobilisten. Knooppunt Hooipolder wordt eerder aangepast dan gepland. In 2026 in plaats van 2029 verdwijnt een aantal verkeerslichten. Is dat afdoende? Verkeerskundige Ruud Hornman van Breda University of Applied Sciences heeft zo zijn twijfels.

De afgelopen jaren heeft Hornman de plannen voor het knooppunt van de A59 en de A27 voorbij zien komen in de media én aan zijn bureau. In de oplossing waarvoor de beleidsmakers nu hebben gekozen blijft Hooipolder verkeerslichten houden. Verkeer over de A59 komend uit de richting Rotterdam en met bestemming Utrecht kan straks met een boog naar links. “Daarmee zorg je dat een deel van het conflicterende linksafslaand verkeer kan doorrijden. Daarmee wordt de pijn wel wat verzacht”, erkent Hornman.

Nieuwe prijzen
De boog kan echter wel voor nieuwe pijn zorgen. “Ik snap de verontruste omwonenden wel. De kans op sluipverkeer neemt toe, doordat de afslag Raamsdonk verdwijnt. Verkeer rijdt dan waarschijnlijk door, om om te keren en door de dorpskernen terug te rijden.” Deze oplossing is volgens Hornman daarom ‘zeker niet zaligmakend’. “Dat is een oplossing zonder verkeerslichten. Ik krijg de neiging dit een lapmiddel te vinden, typisch een geval van ‘we hebben er geen geld voor’. Een knooppunt waarbij verkeerslichten blijven bestaan stamt uit de tijd dat de A59 een N-weg was.”

Ook na 2026 files
Daardoor blijven er ook na 2026 files rond het knooppunt ontstaan verwacht hij. “Nadeel is ook dat ik niet kan ontdekken dat deze oplossing onderdeel is van een totaal plan. Bovendien is er in de oksels van het knooppunt weinig ruimte voor andere wegdelen.” Hornman waarschuwt dat de capaciteit van de weg al tegen zijn maximum aanzit. “Dat betekent dat twee auto’s extra er al voor kunnen zorgen dat we vast staan met zijn allen.” Files blijven de komende jaren aan de orde van de dag op het knooppunt. “Zeker als je weet dat we komend jaar de grens van tien miljoen auto’s passeren en ons rijgedrag er ook niet beter op wordt.”

Verder kijken dan meer asfalt
Volgens de verkeerskundige wordt het tijd voor slimmere oplossing dan het aanleggen van meer asfalt. “Dat is pappen en nathouden. Door de aanleg van asfalt creëer je een latente vraag. Meer asfalt naar steden toe heeft sowieso geen zin. Dat kan een stad niet aan.” Wat kan een alternatief zijn? “Niks meer doen en niet-zakelijk verkeer belasten in de vorm van rekeningrijden, maar of daar draagvlak voor is? Maar ook zorgen dat we niet meer met zijn allen met 1 persoon in een auto zitten. Laten we experimenteren met zelfrijdend openbaar vervoer tussen steden.”