Bezoekers gaan los tijdens Dancetour in heerlijke zon.
Bezoekers gaan los tijdens Dancetour in heerlijke zon. Foto: Michael Janiec
foto's

Jaaroverzicht mei 2018: Dodenherdenking; Dancetour Breda en Meisje neergestoken bij Radius College

Door: Robbert Temmen Algemeen

BREDA - Het eind van het jaar: tijd voor een terugblik op 2018. Wat haalde dit jaar het nieuws in Breda? Waar sprak Breda over? Wij zetten opvallendste nieuws voor je op een rijtje. Dit was mei 2018.

Appeltje van Oranje
Stichting Buddy to Buddy wint het Appeltje van Oranje. De stichting laat met verschillende projecten 'nieuwe' en 'oude' Bredanaars met elkaar in contact komen. Ook in Zutphen is de stichting actief. Het Appeltje van Oranje wordt jaarlijks uitgereikt aan organisaties die een verschil maken voor mensen in de Nederlandse samenleving.

Dodenherdenking in het Valkenberg
Ook in Breda worden de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog herdacht bij het beeld De Vlucht in het Valkenberg. De plechtigheid wordt vergezeld door een erewacht van de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) en een delegatie van de Bond van Wapenbroeders, afdeling Breda met vaandel. De vlaggen van Nederland, België, Canada, Groot-Brittannië en Polen gaan halfstok en de Nassau Harmonie Breda passende muziek en laat na twee minuten stilte de vijf volksliederen in het park klinken.

Dancetour Breda
Met Lil Kleine, Bizzey, Jebroer, Kris Kross Amsterdam, The Partysquad, ChildsPlay, STUK, Ruthless en Giocatori is Dancetour 2018 één groot feest. Op het drukste moment stonden er maar liefst 20.000 bezoekers op het Chasséveld, meldt de organisatie.

Code Geel
In West-Brabant is Code Geel van kracht. Ook Breda krijgt het stevig te verduren. Toch blijken de flinke hoosbuien geen echt voorproefje van de hete, droge zomer te worden. Verschillende avondvierdaagsen hebben echter wel last van het onweer en moeten worden afgeblazen.

PostNL plaatst brievenbus 2.0
Een grote oranje vlek in het straatbeeld? Dan is dat misschien de ondergaande zon, maar misschien ook wel een van de pakket- en briefautomaten van PostNL. Op het Graaf Hendrik III plein is de elfde in Breda geplaatst. De oranje kasten worden bij wijze van proef op meerdere plekken in Breda door PostNL gestationeerd en vervangen de oude brievenbussen.

Tweede editie The Tweed Ride
Een tikkie terug in de tijd bij het zien van al die klassieke fietsen. Verschillende fietsfanaten stappen op hun stalen ros tijdens de tweede editie van The Tweed Ride. In de zomerse temperaturen houden ze het hoofd koel terwijl de deelnemers in tweed gestoken het Bredase parcours afleggen.

Beestenboel in Chassé Cinema
Met je hond naar de film. Welke hondenliefhebber wil dat nou niet? In Chassé Cinema kan het tijdens de film 'Ilse of dogs'. De uitverkochte zaal zit vol met honden en hun enthousiaste baasjes. De honden zijn rustig... maar stilzitten valt niet mee.

Meisje van 16 neergestoken bij Radius College
Bij het Radius College aan de Terheijdenseweg steekt een 20-jarige man een 16-jarig meisje in haar hals. De man is diezelfde dag door de politie aangehouden. Het meisje verkeert buiten levensgevaar.

Buddy to Buddy wint Appeltje van Oranje.
Honderden toeschouwers bij monument De Vlucht voor dodenherdenking.
Onweer boven Breda.
De pakket- en briefautomaat wordt geplaatst op het Graaf Hendrik III plein.
Naar Isle of Dogs met je hond bij Chassé Cinema.
Meisje van 16 neergestoken bij Radius College; 20-jarige dader opgepakt.