Files op de A16 door een reeks aan ongevallen op donderdag 15 november 2018.
Files op de A16 door een reeks aan ongevallen op donderdag 15 november 2018. Foto: Miriam Mieras

'Rekeningrijden in de spits in Brabant'

Door: Wijnand Nijs Economie

BREDA - In Brabant moet in de spits rekeningrijden ingevoerd worden. Daarmee wordt het aantal files teruggedrongen en verbetert de doorstroming van met name het zakelijke verkeer.

Dat stelt voorzitter Jeroen van Glabbeek van VNO-NCW. De maatregel is nodig om de titel en ambitie van West-Brabant als logistieke hotspot waar te kunnen blijven maken. De inkomsten van het rekeningrijden zouden moeten gaan naar verbetering van het wegennet.

De beprijzing van kilometers kwam naar voren uit gesprekken met de 100 grootste werkgevers van Brabant."Het blijkt dat de overheid niet heel snel veel kan doen", licht Van Glabbeek toe. "Het duurt twaalf jaar voordat een weg klaar is, als je het dan nu daar over eens zou moeten worden. Dat is veel te laat."Hooipolder
Knooppunt Hooipolder is een pijnlijk voorbeeld. Daar gaat wel wat veranderen, maar pas over een flinke tijd, en in te beperkte mate. Het knooppunt van de A59 en de A27 kent nog verkeerslichten. De A59 kende afgelopen jaar een forse toename van de filedruk, liefst 23 procent meer dan het jaar ervoor .

Van Glabbeek benadrukt dat het beprijzen per kilometer op de drukste snelwegen van Brabant niet gedurende de hele dag hetzelfde moet zijn. "Dan heeft het geen effect. Maar wel als je tussen 8.00 en 09.00 uur moet betalen op de A58 tussen Tilburg en Eindhoven, maar dat het twee uurtjes later gratis is." De afname van het verkeer die je op die manier bewerkstelligt zou files moeten voorkomen. "Een paar procent minder verkeer maakt al het verschil, blijkt uit onderzoek."

Rekeningrijden is 'geen leuk idee, maar wel het snelste te realiseren', geeft hij aan. En goedkoop voor de vervoerders en zakelijk verkeer. "Een uur in de file staan kost een veelvoud van gewoon doorrijden."

De techniek is inmiddels zo dat rekeningrijden geen honderden miljoenen hoeft te kosten. "Die techniek is er al, met trajectcontrole wordt dat ook al gebruikt. Betalingssystemen zijn ook veel eenvoudiger, dat is allemaal niet meer zo spannend als in de tijd van Jorritsma."