Henry Martens, eigenaar van Breepark, tussen de zonnepanelen op het dak van de evenementenhal.
Henry Martens, eigenaar van Breepark, tussen de zonnepanelen op het dak van de evenementenhal. Foto: Wijnand Nijs

Breepark: Van valse start naar de aftiteling in Amerika

Door: Wijnand Nijs Economie

BREDA - Nu, bijna anderhalf jaar na de officiële opening die er nooit kwam, vindt Breepark echt zijn draai. “Voor onszelf zijn we pas eind 2018 echt begonnen”, vat directeur/eigenaar Henry Martens het samen. Van valse start tot duurzaam dak en de verrassende komst van de tv-programma’s.

Een jaar eerder moest Martens de geplande openingsweek afblazen op last van de gemeente en de brandweer. “Terecht”, oordeelt de initiatiefnemer van het evenementencomplex. Het pand was niet ver genoeg af om de verwachte duizenden bezoekers te kunnen ontvangen.

Het was een valse start. “Je moet ver van tevoren een datum prikken omdat je artiesten wilt vastleggen, dat kun je niet een paar weken daarvoor doen. Vervolgens werk je met zijn allen keihard om die datum te halen.” De eindsprint kwam wel op gang, maar de finish bleek te ver weg.

Koude kleren
En dan groeide de organisatie ook nog eens als kool. Van twee medewerkers in de aanloopperiode naar tientallen kort voor de opening, waardoor ook het team nog zijn vorm moest vinden. Martens: “De start is niet in de koude kleren gaan zitten.”

Hij steekt de hand in eigen boezem, maar wijst wel op de geschiedenis. Meer dan tien jaar was hij bezig met de realisatie van de hal en het terrein. Een periode waarin de gemeentelijke wegen vol hindernissen bleken te liggen. “En toen de beslissing werd genomen, zaten we midden in de crisis. Op dat moment gingen wij de opdrachten verstrekken aan de bouwers.” Daarna volgde de bouw. “En was de crisis voorbij.” Het maakte het bouwproces extra ingewikkeld, onder meer door de krapte op de arbeidsmarkt.

Toch kwamen de evenementen het afgelopen jaar op gang. Daarover is Martens tevreden. “We hebben iets minder muziekevenementen dan verwacht, qua beurzen zitten we op het niveau dat we verwacht hadden.” Beurzen hebben tijd nodig om te landen. “Vaak zijn er meerjarige afspraken met locaties. Het begint nu te komen. Het sluiten van het beursgebouw in Eindhoven biedt ook een kans.”

(lees verder onder de foto)

Tiësto in Breepark.

Verrassing: Breepark als tv-studio
Verrassingen waren er ook. De tv-wereld ontdekte de ruim 120 meter lange paalloze hal. Endemol nam inmiddels internationale afleveringen van Big Bounce op. “Aan die mogelijkheid had ik vooraf geen tel gedacht. Na Endemol volgden andere producenten. “Het vertelt zich door”, ziet Martens. Die tv-boekingen compenseren ruimschoots de muziekoptredens. “Daar ben ik positief van geschrokken.” Dit jaar is de hal twee tot drie maanden in gebruik als tv-studio. “Met opnames van Duitsland tot Amerika. Mooi dat we ook daar op de aftiteling staan.”

Het afgelopen jaar timmerde Breepark vrolijk door. Letterlijk. De hal kreeg led-lampen, zodat organisaties met onvoldoende budget voor een eigen lichtinstallatie toch sfeerlicht hebben, er kwamen 3648 zonnepanelen op het dak. Aan het eigen Indoor Speelparadijs wordt na een korte bouwstop weer verder gewerkt. In juli moet het openen.

Afgelopen jaar stelde Martens met zijn team de koers ook bij. “We zetten de ontwikkeling van nieuwe eigen evenementen en concepten even stil en gaan er voor zorgen dat onze klanten zo goed mogelijk uit de voeten kunnen.” Dat betekent ook dat grand café Driek niet door Breepark gerund gaat worden. “Wij zijn op zoek naar een uitbater, zodat wij terug kunnen naar onze core business.”    

Agenda gevuld
De agenda voor 2019 raakt aardig gevuld. Ook kunst- en antiekbeurs ART BREDA kom terug. “Die waren heel tevreden en gaan weer van vijf naar negen dagen.” Afgelopen jaar stond de beurs na een roerige periode in 2017 toch in Breepark. En dat terwijl de rechter er bijna aan te pas moest komen om het pleit tussen de partijen te beslechten. “Als je het zakelijk bekijkt en niet persoonlijk, dan lukt dat. Je moet allebei tot een oplossing willen komen.”



ART BREDA. foto Wijnand Nijs 

Die oplossing bood Breepark ook de deelnemers aan de Love & Marriage-beurs die op het laatste moment de organisator zagen afhaken. Breepark zette de deur open voor de deelnemers, die zelf als Trouwbeurs toch hun bezoekers konden ontvangen. “Wij zijn in dat geval alleen de verhuurder, maar als zoiets dan mis dreigt te gaan, dan komt toch onze naam voorbij, ook al is het niet onze verantwoordelijkheid. Het maakt dat het beeld rond zo’n evenement weer positief kantelt.”

Service
Martens kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “Hospitality en service, dat is waarmee we ons kunnen onderscheiden van anderen. We zien ook enorme groei aan aanvragen van grote bedrijfsfeesten, gecombineerd met een congres en een minibeurs. Je ziet echt dat de economie aantrekt.” De volgende stap? “Een permanente evenementenvergunning voor in de hal, net als bij Ahoy’ of de RAI. Nu moeten we voor elk evenement dertien weken van tevoren een vergunning aanvragen bij de gemeente.”  

Afgelopen jaar trok het hele gebied, inclusief Kinepolis en Decathlon, twee miljoen bezoekers. Het geeft volgens Martens de potentie aan van Breepark én van de stad. “We mogen best trotser zijn op Breda, we zijn niet alleen bourgondisch, maar hebben alle voorzieningen. Een mooi station met goede verbindingen, goede infrastructuur, een groene omgeving en deze evenementenlocatie.”