Soufyan en zijn moeder in 2014, toen ze problemen hadden op het NS station waar geen liften waren voor mensen in een rolstoel
Soufyan en zijn moeder in 2014, toen ze problemen hadden op het NS station waar geen liften waren voor mensen in een rolstoel (Foto: Bredavandaag)

Bredase Soufyan is geklungel met rolstoellift in Brabantliner beu

BREDA - Wanneer er op een bus een symbooltje van een rolstoel staat, verwacht je toch dat je er als rolstoelgebruiker goed terecht kan. Maar dat valt in de Brabantliner vies tegen, ervaart de Bredase Soufyan. Hij is het geklungel van het personeel met de rolstoellift beu. "We hebben steeds enorm vertraging", geeft hij aan. En dat is niet verwonderlijk, want niet alle chauffeurs hebben de instructie over de werking van de lift gehad, geeft Arriva toe. Het bedrijf belooft extra aandacht te gaan schenken aan het tijdig geven van instructies. 


De Bredase Soufyan maakt zich al langer hard voor goede faciliteiten voor mensen in een rolstoel. Want met zijn moeder, die in een rolstoel zit, loopt hij regelmatig tegen problemen aan. Zo ook in de Brabantliner van Arriva. En dat is opvallend, want die bus hoort wél rolstoeltoegankelijk te zijn.

"Deze bus is uitgerust met een hele speciale grote lift voor rolstoelgebruikers. Het klinkt allemaal heel mooi. Het enige nadeel is dat de buschauffeurs van Arriva geen cursus krijgen hoe de lift werkt", legt Soufyan uit. Dat probleem bestaat sinds de Brabantliner overging van Veolia naar Arriva. Want in de oude bussen zat 'gewoon' en plank die kon worden neergelegd voor mensen in een rolstoel. Dat werkte prima volgens Soufyan. Maar de lift in de nieuwe bussen is te ingewikkeld. "Vorige week zaterdag gebeurde het weer dat we een half uur vertraging hadden, omdat de buschauffeur niet wist hoe de lift precies werkte. En dat is gewoon enorm vervelend, omdat je andere buspassagiers tot last bent." Voor Soufyan en zijn moeder is het een reden om de bus maar gewoon nooit meer te nemen. "Maar ondanks dat we niet willen, soms moet je gewoonweg wel. Bijvoorbeeld wanneer de treinen niet rijden. Dan is de Brabantliner je enige alternatief."

Volgens Arriva heeft het probleem te maken met de instroom en doorstroom van medewerkers. "De rolstoellift in de Brabantliners moet naar behoren werken en wordt gecontroleerd tijdens de periodieke onderhoudskeuring. Ook krijgen chauffeurs een instructie, maar mogelijk heeft door de doorstroom van medewerkers niet iedereen deze instructie tijdig gekregen", stelt een woordvoerder. Arriva belooft beterschap aan Soufyan en zijn moeder. "We gaan dit extra onder de aandacht brengen." En met die belofte is Soufyan erg blij. "Ik hoop dat ze dat echt doen, want dat zou enorm fijn zijn. Voor ons was de grote vertraging afgelopen week echt de druppel. Dat kan gewoon niet."



FOTOSERIES







NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief