Foto: Hanneke Marcelis

Pieter Verbrugge: De hippe Belcrum Boot kan echt iets toevoegen aan Breda

BREDA - Twee jaar lang heeft partyboot 'Formidable' liggen verloederen aan de Markkade. Maar die verloedering is verleden tijd, als het aan Pieter Verbrugge ligt. Het schip werd begin deze week naar de Veilingkade verplaatst en er Verbrugge is gestart met de grote schoonmaak. Hij wil het schip herstellen in haar volle glorie en het uitbaten als restaurant. Het is een missie die maar weinig medewerking krijgt. Want de burgemeester heeft geen goed woord over voor eigenaar Salar Azimi en de, volgens de gemeente, illegale verplaatsing van het schip naar de Veilingkade. Maar Verbrugge wil niet pessimistisch denken. "Dit schip heeft geweldige potentie. Ik wil goodwill laten zien naar de gemeente, en ga alles op alles zetten om een vergunning te krijgen. Ik wil heel graag het gesprek aan gaan."


Het is een imposant gezicht: de gigantische boot met 3 grote zalen, een bovendek, een horeca keuken en een woonappartement, die sinds dinsdag aan de Veilingkade tegenover skatehal Pier15 ligt. Momenteel is hij naamloos. De voormalige naam 'Formidable' is met een spuitbus grijze verf weg gewerkt. "Dat is het eerste wat we gedaan hebben", vertelt Pieter Verbrugge. "We wilden zo snel mogelijk af van die naam. Af van het negatieve imago." Binnenkort zal er een nieuwe naam verschijnen. Als het aan Verbrugge ligt, gaat het schip voortaan door het leven als 'De Belcrum Boot'. Een nieuwe naam die past bij de nieuwe plek waar het schip ligt. En waar hij, als het aan Verbrugge ligt, hopelijk ook blijft liggen. Namelijk in dé creatief-culturele hotspot van Breda. "Deze boot past zo goed bij de urban culture die je hier in dit deel van Breda ziet. Een betere plek in Breda bestaat er niet."

Boete

Verbrugge aasde er al jaren op om met de boot aan de slag te kunnen. Hij werkte eerder al op het schip toen deze nog in handen was van Marc Geerts. De boot was toen nog perfect onderhouden. Maar toen Geerts het schip verkocht aan de bekende zakenman Salar Azimi, begon de verloedering. Maar liefst twee jaar lang lag het schip aan de Markkade. Er zaten zwervers en junks in, ramen werden ingegooid en er werd graffiti op het schip gespoten. Ook sloeg het meerdere keren los van de kade tijdens noodweer. "Ik zocht toen al contact met Salar, omdat ik potentie zie in deze boot. Maar ik hoorde niks terug. Totdat waterschap Brabantse Delta die dwangsom eiste. 60.000 euro boete per week. Toen gingen de gesprekken met Salar ineens snel." 

En afgelopen dinsdag was het dan zo ver. Onder leiding van Verbrugge werd het schip van de Markkade naar de Veilingkade geduwd. Een warm welkom was dat niet, want handhaving kwam meteen ter plaatse en eiste dat het schip niet aan zou leggen. Volgens de gemeente was de verplaatsing van het schip namelijk illegaal, en riskeert Azimi een flinke boete als hij het schip niet weghaalt. Maar Verbrugge gelooft in een goede afloop. En daarom steekt hij al zijn tijd in het opknappen van het schip. "Ik geloof in dit concept. Dus ik ga er vol voor."

De luxe bar. Tekst gaat door onder de foto:


Bar

De plannen die Verbrugge heeft voor het schip zijn groot. "Ik wil een restaurant beginnen. Mensen moeten hier kunnen lunchen en dineren. En dan geen vreetschuur, maar lekkere en betaalbare hapjes", vertelt Verbrugge met een schittering in zijn ogen. "En ik wil een art gallery. Dat kan goed passen bij de vibe van haveneiland. En samenwerking met Blind Walls Gallery zou ook een mooi resultaat kunnen geven voor het aanblik van het schip. Dat ze de buitenkant van het schip helemaal verven. Dat zou toch super zijn?"

De mogelijkheden zijn enorm groot

Om het allemaal te kunnen visualiseren op het schip, moet je wel een beetje door de rommel heen kunnen kijken. Dat geeft Verbrugge eerlijk toe. "Er hebben twee jaar lang zwervers en junks op deze boot gewoond. Dus je wil niet weten wat we aantroffen. Dat was te smerig om te omschrijven." Verbrugge en zijn vrienden zijn al weken bezig met het opruimen en herstellen van het schip. En daardoor is op de meeste plekken de oude glorie al weer terug te zien. Zoals in één van de grote zalen, waar de houten vloer, de chique bar en moderne gekleurde ledverlichting een indruk geven van wat het schip kan gaan worden. "En je moet ook niet vergeten hoe groot de mogelijkheden zijn met de keuken. Want er zit een professionele horecakeuken beneden, met een bar die je volautomatisch naar boven kan laten bewegen. Dat is toch vet!"

Vergunning

De renovatie van het schip gaat nog wel even duren. Want naast het opruimen van de rommel en het repareren van de kapot gegooide ramen en versleten vloeren, zijn er nog veel grotere problemen. De pompen werken niet, koperen buizen zijn uit het schip gezaagd en iedere kabel die door de boot loop is doorgesneden. Het is nu dus behelpen zonder stromend water, en met een noodaggregaat op het dek. "Dat kabelwerk en de leidingen is waar de echte tijd en het echte geld in gaat zitten. Daar kunnen we dan ook pas aan beginnen, als het zeker is dat we een vergunning krijgen", legt Verbrugge uit. En wat als de vergunning er definitief niet komt? "Ja, dan ben ik natuurlijk wel weg. Want dan is het allemaal verspilde tijd geweest. Maar daar ga ik niet vanuit. Dit is een aanwinst voor haveneiland. Bredanaars gaan dit een tof concept vinden."




FOTOSERIES







NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief