Aftredend voorzitter Peter v.d. List (links) draagt voorzittershamer over aan Edwin Hamelink.
Aftredend voorzitter Peter v.d. List (links) draagt voorzittershamer over aan Edwin Hamelink. Foto: Henk Ketelaar

De 15e Tien van 't Aogje: duizend deelnemers en een voorzitterswissel

Door: Henk Ketelaar Algemeen

BREDA – Aankomende zondag wordt de jaarlijkse stratenloop 'De Tien van 't Aogje' weer gehouden. Na acht jaar de kar te hebben getrokken draagt voorzitter Peter van der List de voorzittershamer over aan Edwin Hamelink, die als speaker bij het hardloopevenement betrokken raakte. "Het is de leukste en gezelligste stratenloop van West-Brabant," laten beiden met een zekere trots weten.

Het is gezellig druk in het eet- en bierlokaal 'Aogse Markt' als we elkaar treffen. Peter is zichtbaar blij met Edwin als voorzitter en steekt dat niet onder stoelen of banken. Vier jaar geleden maakte hij kennis met Edwin, die vele malen de speaker was bij grote nationale en internationale wedstrijden van de Koninklijke Atletiek Unie. Peter was destijds niet alleen voorzitter maar ook speaker van het 'De Tien van 't Aogje', een dubbelfunctie dus. Edwin had er wel oren naar om deze speakerstaak van Peter over te nemen. Zo geschiedde, sindsdien is Edwin de officiële omroeper van de Tien van 't Aogje.

Afspraak
"Vanaf dat moment kon ik mij helemaal richten op het voorzitterschap. Vooral tijdens de wedstrijden was deze dubbelfunctie niet te rijmen," vertelt Peter, die straks de speakerstaak weer van Edwin gaat overnemen. Een ruiling die beiden vorig jaar met elkaar afspraken tijdens hun gezamenlijk bezoek aan de Gentse feesten. "We hebben de deal met een lekkere Belgische pint beklonken," vertellen ze vrolijk gestemd. "Vanaf dat moment is Edwin bij elke vergadering geweest," vult Peter aan en laat van tevoren weten dat hij als vraagbaak voor het bestuur beschikbaar blijft.

Waardevol concept
"Edwin is straks voorzitter van een goed geolied bestuur waartoe zich onlangs nog twee jonge twintigers aansloten. Daarnaast kan hij rekenen op de medewerking van zo´n zestig prima gemotiveerde vrijwilligers," vertaalt Peter in notendop zijn nalatenschap. "Het concept heeft intussen zijn waarde wel bewezen," valt Edwin hem bij. "Eventuele verbeteringen zullen we stap voor stap nemen. Zo willen we bijvoorbeeld niet alleen nog meer de Princenhaagse scholen, maar ook de bewoners en de scholen van de aangrenzende wijken Heuvel en Westerpark bij ons evenement betrekken," laat hij in dat verband weten.

Derde lustrum
Edwin: "Zondag beleven we vijftiende editie waarbij we op zo´n duizend deelnemers hopen. Alleen hier op de Haagse Markt zullen zij al door zo'n 400 toeschouwers worden toegejuicht en door een nog groter aantal langs het 2,5 km lange parcours waarlangs vier Dj's voor de muzikale noot zorgen. Omdat we het derde lustrum vieren, houden we na afloop een afterparty op de Haagse Markt. Dj Zwarte Groef treedt dan op en pas om 20u sluiten we het evenement. Wanneer nu nog meer bewoners langs het parcours de vlag buiten hangen, dan is het feest wat mij betreft helemaal geslaagd."

Deelnemen?

Inschrijven en ophalen van de startnummers kan vanaf 11.30 uur bij het Eet en Bierlokaal Aogse Markt. Inschrijven voor de Familieloop kan op de Princenhaagse basisscholen, maar ook op zondag 15 september bij Het Raadhuis.