Afbeelding
Foto: Imirafoto

Een half jaar de Foodhall in Breda: 'Wij creëren een terrassfeer, maar dan binnen'

Door: Bregje Kop Algemeen

BREDA - Precies een half jaar geleden openende Foodhall Breda haar deuren. Eigenaar Michael Chen blikt eerlijk terug op de afgelopen zes maanden. "In de zomer willen mensen toch veel buiten op het terras zitten. Daardoor was het toen wat minder druk. Maar we merken dat nu de herfst is begonnen, het steeds drukker wordt." En terwijl de bladeren nog aan het vallen zijn, is Chen al druk in de weer met de kerstverlichting. "We gaan de kerstsfeer helemaal naar de Foodhall brengen."

Na lang verbouwen was het donderdag 18 april eindelijk zover. In de oude bioscoop aan de Reigerstraat openende de Foodhall. Intimi waren uitgenodigd om als eerste een glimp op te vangen van de achttien verschillende voedselkraampjes. En de reacties waren veelal positief. Want het pand heeft een geweldige locatie, veel ruimte én is gevuld met gedreven ondernemers. 

"Als ik aan het afgelopen jaar denk, dan is dat wel een beetje met gemengde gevoelens", geeft eigenaar Michael Chen eerlijk toe. "Toen we open gingen was het ontzettend druk. We hoopten dit vol te houden, maar in de zomer werd dat wel iets minder." Chen denkt de reden voor het teruglopende bezoekersaantal in de zomermaanden wel te weten. "Mensen willen in de zomer graag op het terras zitten, en dat kunnen wij ze niet bieden", vertelt hij. "We creëren natuurlijk wel een terrassfeer, maar toch gaan mensen in de zomer sneller buiten zitten." 

Nu de zomerse dagen plaats hebben gemaakt voor koudere en natte herfstdagen, merken ze bij de Foodhall dat het weer drukker wordt. "Mensen zoeken nu beschutting voor het slechtere weer en komen dan bij ons terecht. Daar profiteren we van." Volgens Chen heeft het afgelopen jaar voor veel nieuwe inzichten gezorgd, waar de Foodhall gedreven mee aan de slag gaat. "We gaan bijvoorbeeld in de toekomst meer letten op de aankleding van de Foodhall", zegt hij. "We willen meer sfeer in de hal brengen. Tot nu toe krijgen we op de veranderingen goede reacties." En niet alleen de aankleding moet ervoor zorgen dat nog meer Bredanaars en bezoekers de Foodhall weten te vinden. "We hadden niet verwacht dat we onszelf veel zouden moeten promoten in de media om op de voorgrond te blijven." Maar niets is minder waar vertelt de eigenaar. "We gaan dat in de toekomst wel wat meer doen. We zijn van plan om meer acties te houden en festiviteiten te organiseren." 

Decembermaand

Momenteel is Chen druk bezig met het in de kerstsferen brengen van de Foodhall. "Ik rij de hele dag op en neer met lichtjes in mijn auto, om langzaamaan heel de hal te versieren." De eigenaar heeft veel zin in de feestdagen. "Het moet hier enorm gezellig en warm worden", vertelt hij. "Ook denken we eraan om in december iets bij de entree te doen. Denk hierbij aan het schenken van warme chocolademelk of glühwein." Hoe de menukaarten er met de kerst uit gaan zien, is nog niet bekend. "Kerst laat natuurlijk nog ruim twee maanden op zich wachten. Dus met het bedenken van de plannen zijn wij en alle ondernemers van de Foodhall nog druk bezig."