Foto: Wesley van der Linde

Borden en belijning maken kruising bij OLV veiliger: fietsers steken vaker hand uit

BREDA - Veel mensen zullen het herkennen; een fietser die nog even snel de straat oversteekt waar je dat eigenlijk niet aan zag komen. Het gebeurt regelmatig bij de kruising van de Generaal Maczekstraat met de Paul Windhausenweg, vlakbij de middelbare school het OLV. Speciale belijning op de weg en borden langs de straat moesten fietsers daar motiveren om vaker hun hand uit te steken. En die proef is geslaagd. Uit cijfers blijkt dat het aantal fietsers dat richting aangaf steeg van 6 naar 31 procent. 


Fietsers zouden vaker richting aan moeten geven. Dat stellen de gemeente Breda en de Provincie Noord Brabant. Want fietsers die dat niet doen zorgen niet alleen voor een gevaarlijke situatie, maar het is ook nog een een van de grootste irritatiepunten van verkeersdeelnemers. In april 2019 is de Gemeente Breda daarom samen met de provincie Noord- Brabant en een gedrags- en onderzoeksbureau een project gestart om dat richting aangeven bij fietsers te stimuleren.

OLV

De proef is uitgevoerd op de Generaal Maczekstraat ter hoogte van de kruising met de Paul Windhausenweg, vlakbij het OLV. Het verkeer is op dit punt door het bureau geobserveerd en het bleek dat vooral de afslaande fietser voor gevaarlijke situaties en irritatie zorgde. Met name fietsers die vanaf de Generaal Maczekstraat de Paul Windhausenweg inslaan (komend vanuit het centrum) zonder richting aan te geven zorgden voor onveilige situaties. Het gedrags- en onderzoeksbureau ontwikkelde een wetenschappelijk onderbouwde 'gedragsinterventie' om fietsers te stimuleren om richting aan te geven. Die bestond onder andere uit wegbelijning en speciale borden waarop fietsers werden opgeroepen hun hand uit te steken.

Meer dan 650 fietsers zijn geobserveerd. Na invoering van de interventie steeg het aantal fietsers wat richting aangaf van 6% naar 31%. Een toename van maar liefst 25 procent. "Al jaren blijkt dat de fietser de meest kwetsbare verkeersdeelnemer is in Breda. Om dat tij te keren moeten we innovatief zijn", stelt wethouder Boaz Adank. "Samen met de provincie investeren we bijvoorbeeld in meer (vrij liggende) fietspaden, fietsstraten en pakken we kruispunten aan. Maar ook het gedrag van de weggebruiker is hierin erg belangrijk. Met dit soort experimenten onderzoeken we waar we op dat vlak winst kunnen halen." 

Vanaf vrijdag 11 oktober, tijdens de week van de Veiligheid, start het vervolgonderzoek om de langetermijneffecten van de interventie te meten en te onderzoeken op welke locaties in Breda en Brabant de interventie nog meer kan worden toegepast. De symbolen op de weg worden opnieuw aangebracht zodat ze weer beter zichtbaar zijn. 

FOTOSERIES







NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief