Intercity Direct
Intercity Direct Foto: Wijnand Nijs

Een week lang geen Intercity Direct vanwege doorgezakt spoor en versleten klemmen

Door: Hanneke Marcelis Algemeen Uitgelicht

BREDA - Houten dwarsliggers die zijn doorgezakt en klemmen die de spoorstaven op hun plek horen te houden die versleten zijn. Die zorgen ervoor dat de Intercity Direct al een week lang niet meer rijdt tussen Breda en Rotterdam. "Het is niet verantwoord om erover heen te kunnen blijven rijden", laat een woordvoerder van de NS weten.

Vorige week dinsdag werd er tijdens een controle van ProRail geconstateerd dat er problemen zijn met het spoor in de Rotterdamse Willemspoortunnel. In eerste instantie zouden de werkzaamheden enkele dagen duren. Maar dat liep steeds verder op. Donderdag werd er nog gezegd dat de Intercity Direct maandag weer kon rijden. Zondag was dat uitgesteld naar woensdag. En begin van deze week werd het opnieuw uitgesteld. Deze keer naar zondag. 

"De inspecteurs van spoorbeheerder ProRail constateerden dat één van de vier sporen in de twee buizen van de Rotterdamse Willemspoortunnel te slecht is om verantwoord overheen te kunnen blijven rijden. Houten dwarsliggers in de ruim twee kilometer lange tunnelbuis zijn doorgezakt. Daarnaast zijn de klemmen die een spoorstaaf op hun plek houden versleten", laat een woordvoerder van de NS weten. "Na onderzoek is gebleken dat herstel van het spoor accuut nodig is en dat het vijf dagen gaat duren." Dat zou dus betekenen dat de problemen aankomende zondag eindelijk écht opgelost zullen zijn. 

Tot die tijd is de dienstregeling aangepast. Er rijden wel Intercity's (via de HSL) en ook de internationale treinen (via de HSL) rijden, maar de Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda rijdt niet. Daarnaast rijden er tot en met vrijdag minder sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht.