Afbeelding
Foto: Paul de Beer

Aankoop CSM-terrein door gemeente en provincie is een feit

Door: Hanneke Marcelis Algemeen

BREDA - De aankoop van het CSM-terrein is een feit. Vandaag werd officieel de handtekening gezet door wethouder Paul de Beer. De gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant kopen het terrein van 26,4 hectare aan voor een bedrag van 21,9 miljoen euro. Op het terrein moet ruimte komen voor nieuwe woningen, kantoren, leisure en water.

Vandaag werd bij de notaris de handtekening gezet onder de koopovereenkomst van het CSM-terrein. De provincie Noord-Brabant en Breda zijn nu officieel de eigenaar van het terrein. 

Al ruim tien jaar ligt het Corbion terrein, beter bekend onder de voormalige naam CSM, braak. Toen de suikerfabriek in 2006 stopte, werd de sloop al snel gestart. Die sloopwerkzaamheden werden in 2010 afgerond. Sindsdien was de enige ontwikkeling op het terrein de plaatsing van de roestige letters ‘Ik ga via Breda’. 

Prominente locatie

Het terrein van de oude suikerfabriek ligt voor Breda op een prominente locatie. De ruim 26 hectare liggen tegen het centrum van Breda aan en pal naast het station. Al lange tijd was de gemeente daarom in gesprek met Corbion om het terrein te kopen. Daarbij kreeg Breda steun van de provincie. “De herontwikkeling van een dermate groot terrein in het centrum van Breda past precies in de bestuursopdracht die wij hebben om woningtekort en leegstand terug te dringen”, legde gedeputeerde Erik Ronnes van Ruimte en wonen onlangs uit. Wethouder Paul de Beer van Stedelijke Ontwikkeling is blij met die steun. “Als gemeente kunnen we de aankoop van een terrein van deze grootte niet aan als we dat alleen moeten doen. Dankzij de bijdrage van de provincie krijgen wij nu de mogelijkheid om deze prominente locatie te kopen en herontwikkelen.”

Miljoenen

Corbion, de Gedeputeerde Staten en het college van B&W van Breda zijn tot overeenstemming gekomen over de aankoop van het terrein. Daarvoor zal 21,9 miljoen euro betaald worden. Provincie en de gemeente betalen daarvan beiden de helft, en het bedrag wordt in een periode van tien jaar overgemaakt. 

Overigens is het bedrag van 21,9 miljoen euro enkel het bedrag van de overdracht van het terrein. Daar komen de kosten van het verder slopen en saneren van het terrein nog bij. Daarvoor moet gedacht worden aan een bedrag in de orde van grootte van ruim 10 miljoen euro, stelt de wethouder. “Maar de kosten die wij moeten maken voor het saneren hebben uiteraard wel invloed gehad op de koopsom die we betalen.”

De eerste stap is nu om iedereen kennis te laten maken door ‘gaaf tijdelijk gebruik’. “En het eindstation is een levendige plek voor iedere beurs, waarom wonen, water, werken en plezier hand in hand gaan. Genoeg zuur gehad in dit dossier, op naar zoet!”, aldus wethouder Paul de Beer.