Foto: Joëlle Steltenpool
Uitgelicht

Bredase Joëlle maakte het beste profielwerkstuk van Nederland en wint Onderwijsprijs

BREDA - De Bredase Joëlle Steltenpool (18) schreef het beste profielwerkstuk van Nederland en ontving daarom vandaag de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) Onderwijsprijs, de prijs voor de beste vwo-profielwerkstukken van Nederland. Het profielwerkstuk van de leerling van het Mencia de Mendoza gaat over Multitasken in beeld en geluid en heeft van haar docent Susan Ketelaars een 9.6 gekregen.


Joëlle Steltenpool was totaal verrast toen ze in eerste instantie hoorde dat ze was genomineerd voor de Onderwijsprijs. Dat ze vanavond de eerste prijs daadwerkelijk heeft gewonnen maakt haar alleen maar nog trotser. De jury beoordeelde haar profielwerkstuk als volgt: “Een heldere discussie met de juiste nuances en goede aanbevelingen voor vervolgonderzoek. Het verslag is in uitstekende stijl geschreven, met een goede bronvermelding; bachelor scriptie waardig.” 

“Ik wist eerlijk gezegd toen ik aan mijn profielwerkstuk begon niet eens dat de prijs bestond”, geeft Joëlle lachend toe. “Mijn docente Susan Ketelaars was erg enthousiast over mijn profielwerkstuk en wilde het graag opgeven voor de Onderwijsprijs. Ik had niet verwacht dat we zo ver zouden komen”, vertelt de leerlinge van het Mencia de Mendoza Lyceum in Breda.

Multitasken in beeld en geluid 

Joëlle onderzocht voor haar profielwerkstuk of getrainde musici beter kunnen multitasken dan niet-musici. “Zelf speel ik viool. Ik kan met mijn linkerhand en met mijn rechterhand spelen en tegelijkertijd noten lezen. Dat zijn best veel dingen die je tegelijk moet kunnen en moet uitvoeren. Ik wilde onderzoeken of het multitasken wat daarbij komt kijken te maken heeft met het wel of niet bespelen van een instrument.” Om dit te testen ontwikkelde Joëlle haar eigen computerspel, waarin proefpersonen tegelijkertijd op zowel visuele als auditieve prikkels moesten reageren. “Ik vond het maken van het computerspel het lastigste van mijn hele onderzoek. Omdat ik nog nooit eerder met het programma waarmee ik de animatie gemaakt had heb gewerkt. Ook gebruikte ik voor mijn onderzoek veel Engelstaligen bronnen. Ik heb dyslexie en daarom was het nog best lastig om die altijd even goed te begrijpen.”

Het succes van het profielwerkstuk van Joëlle? “Ik vond vooral mijn onderwerp heel interessant, omdat ik zelf ook zo actief vioolspeel. Dat maakte ook dat ik het leuk vond om aan mijn profielwerkstuk te werken.” Ook had Joëlle geen last van tijdsdruk. “Ik was op tijd begonnen en hield me aan mijn planning. Dat helpt ook heel erg mee bij het doen van zo’n uitgebreid onderzoek.”

Eindexamen

Naast de spanning voor de uitreiking van de Onderwijsprijs hoort Joëlle deze week ook of ze geslaagd is voor haar eindexamen. “Ik ben niet heel nerveus voor de examenuitslag. Wel een beetje gezonde spanning, want het is natuurlijk wel een belangrijk iets en het kan toch nog ergens mis zijn gegaan. Maar ik heb er zeker vertrouwen in.” De medeleerlingen van Joëlle zijn in ieder geval trots op haar winst voor de Onderwijsprijs. “Ik hoor leuke reacties om mij heen van vrienden en vriendinnen van mijn school die het me echt gunnen om deze prijs te winnen en dat is heel fijn.”

Toekomst

Joëlle is de winnares en krijgt daarom een studiebeurs van 2000 euro die bestemd is voor het eerste studiejaar aan een Nederlandse universiteit of hogeschool. Voor degene die op de tweede plaats eindigt gold een bedrag van 1500 euro en de derde prijs was een bedrag van 1000 euro. Na de zomervakantie gaat Joëlle van start met haar opleiding Klinische Technologie in Delft, Leiden en Rotterdam. “Mijn vervolgopleiding heeft in dat opzicht niet heel veel te maken met het onderwerp van mijn profielwerkstuk, omdat bij Klinische Technologie vooral gezondheidszorg belangrijk is. Wel vind ik het onderzoeken heel leuk en daar ga ik tijdens mijn vervolgopleiding zeker mee door.”