Afbeelding
Foto: Hanneke Marcelis

Wel reserveren maar niet op komen dagen? Het kost de Bredase horeca duizenden euro’s

Door: Redactie Algemeen

BREDA - De Bredase horeca is weer open, en daar wordt met volle teugen van genoten. Maar ondanks alle positiviteit is ondernemer Dirk van de Voort toch in de pen geklommen om zijn frustraties over één probleem te uiten: No shows. Ofteuwel, mensen die wel reserveren maar zonder afmelding niet komen opdagen. Want zij kosten de horeca, die het al moeilijk heeft, duizenden euro’s.

Voor Dirk van de Voort zijn het mooie weken. De ondernemer van onder andere Holy Moly en Old Dutch mocht eindelijk de deuren weer open gooien. “Zo fijn om gasten blij te maken, omzet te draaien en weer beetje bij beetje te kunnen doen wat je wilt doen!”, schrijft hij op Facebook. “En wat ik nu ga zeggen zal wel niet gastvrij zijn, maar ik vind toch dat het ff op social media gemeld moet worden! Ik irriteer me mateloos aan een bepaalde soort gast. De gast die reserveert en uiteindelijk zonder iets te laten weten niet op komt dagen!”

De no shows, zoals Van de Voort ze noemt, zijn er tegenwoordig meer dan ooit. Want bijna iedereen kiest ervoor om vooraf al een plekje te reserveren. Maar wanneer de plannen dan wijzigen, leveren al die reserveringen ook weer annuleringen op. Dat is geen probleem wanneer je de tafel weer met andere gasten kan vullen. Maar wanneer mensen zich níet afmelden, blijven horecaondernemers vaak met lege tafel zitten. En dat is niet alleen een financiële domper voor de horecaondernemers die iedere euro kunnen gebruiken, maar ook teleurstellend voor de gasten die wél graag hadden willen komen, maar geen plek meer konden reserveren. De oproep van Van de Voort is dus helder: “Alstublieft, ben sociaal en bel of mail je reservering op tijd af bij het restaurant waar je een reservering hebt gemaakt. Kleine moeite, toch?”