<p>Ronald Konings en Erwin van den Luitgaarden</p>

Ronald Konings en Erwin van den Luitgaarden

(Foto: Hanneke Marcelis)

Op de Werkvloer bij QNP: ‘Wij verkopen geen product, maar een dienst met de juiste oplossing’

BREDA - Je brengt het grootste deel van je leven door op de werkvloer. Dan is het belangrijk dat je werk hebt waar je plezier aan beleeft en uitdaging uit haalt. In de rubriek ‘Op de werkvloer bij’ gaan wij in gesprek met mensen die passie hebben voor hun baan. Vandaag: Consultant Erwin van den Luitgaarden en accountmanager Ronald Konings


Erwin van den Luitgaarden en Ronald Konings werken allebei nu zo’n twee jaar bij QNP ICT &Telecom, maar ze hebben al veel langer ervaring in de branche. Beiden hebben hun eigen rol binnen het bedrijf. Ronald richt zich als accountmanager met name op telecom en infrastructuur, terwijl Erwin als IT Consultant zich vooral bezig houdt met Microsoft 365 en andere cloudoplossingen.

Ronald, jij hebt geen opleiding in de ICT gedaan. Hoe kwam je toch in de branche terecht?

Ronald: “Dat klopt, ik ben begonnen als verkoper in de detailhandel. Maar dan ben je bezig met het verkopen van apparaten. Daar verloor ik redelijk snel de uitdaging in. Het mooie van het werk dat ik nu doe, is dat ik geen producten verkoop maar een dienst met daarin de juiste oplossing. Het persoonlijke klantcontact is een enorm belangrijk in deze branche. Ik ga echt met onze klanten om tafel, om samen met hen de ideale oplossing voor hun bedrijf te vinden.”

Hoe deed je ervaring op binnen de ICT?
Ronald: “Ik ben begonnen als medewerker servicedesk. Dat is in mijn beleving de allerbeste plek om te starten, want je krijgt er alles mee. Van de engineering tot toeleverancier en het klantcontact. Daar heb ik dus de ervaring opgedaan, en vanaf die plek doorgegroeid naar de rol die ik nu heb. Die rugzak aan ervaring die je dan krijgt, helpt me nog dagelijks in de gesprekken die ik heb met klanten.”

Erwin, hoe ben jij op deze plek terecht gekomen?
Erwin: “Ik wist al van jongs af aan dat ik iets met computers wilde doen, daarom ben ik een IT-opleiding gaan doen. Maar écht erachter komen wat ik leuk en boeiend vond, ontdek je in de loop der jaren. Ik sluit me daarin helemaal aan bij Ronald, de servicedesk is dé plek om de eerste kennis te maken met IT. Wat ik vooral leuk vind aan mijn huidige functie is de enorme diversiteit. Ik kan helemaal niet goed tegen sleur. Die heb ik hier gelukkig helemaal niet. Ik ga op locatie om een inventarisatie uit te voeren en voer gesprekken met de klant waarna ik de best passende oplossing bedenk, uitwerk en presenteer. Daarnaast voer ik projecten uit, geef ik trainingen en deel ik mijn kennis bij onze klanten intern IT’ers, noem het maar op. Geen dag is hetzelfde.”

Voor wat voor soort klanten werk je?
Ronald: “Dat verschilt enorm. Soms zit je bij een klein bedrijfje aan de werkbank, en de andere keer zit je bij een bedrijf met 100 medewerkers in een conference room op de 2e verdieping te vergaderen.”

Erwin: “Wel is het bijna allemaal in de regio. Dat is ook echt het doel van QNP: Dé regionale speler worden als het gaat om IT en telecom.”

Er is veel vraag naar ICT’ers. Waarom hebben jullie voor QNP gekozen?
Ronald: “Ik vind het enorm prettig dat QNP klanten begeleidt van a tot z. In elk deel van het proces heeft een klant met ons te maken. We besteden dus bijna niets uit. Dat is heel krachtig, omdat je dan weet dat je kwaliteit kan bieden. En de lijntjes in het bedrijf zijn kort, dus kun je heel snel schakelen.”

Erwin: “Daarnaast is QNP een groeiend bedrijf. We zijn enorm in ontwikkeling en houden ons bezig met de nieuwste technieken. Dat is wat we onze klanten willen bieden. En bezig zijn met die innovaties is enorm leuk.”

Hebben mensen veel vooroordelen over jullie werk?
Erwin: “Zeker. Het ouderwetse beeld is toch iemand die ‘s ochtends achter een computer gaat zitten, en heel de dag geen zonlicht ziet. Ik vertelde net al hoe divers mijn werk is, dus dat beeld klopt voor mij totaal niet.” Ronald vult aan: “Daarnaast denken mensen bij telecom toch snel nog aan een product. Een bedrijf koopt iets, en kan er dan weer tien jaar tegenaan. Zo werkt het niet, wij verkopen echt een dienst. Een oplossing die voor korte- en lange termijn past en waarbij we de klanten continue op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de markt middels onze periodieke overleggen. Een opdracht is dus nooit zomaar ‘klaar’. Bij IT’ers denken veel mensen toch aan mannen die niet zo sociaal zijn, maar juist het klantcontact is in mijn werk het meest belangrijke, en juist wat het werk ook zo leuk maakt.”

Naam: Ronald Konings (40)

Functie: Accountmanager/ Adviseur

Opleiding: Deed aan het Florijn college een opleiding tot Ondernemer Detailhandel en maakte 20 jaar geleden de overstap naar telecom.

Naam: Erwin van den Luitgaarden (35)

Functie: Project Engineer/ Consultant

Opleiding:
MBO ICT beheerder aan het Baroniecollege. Vijftien jaar ervaring in de IT-wereld bij verschillende bedrijven.