Afbeelding
Foto: Tom Willems

Een bedrijf laten groeien in coronatijd: Het lukte Jorg Raven, winnaar van de Scaling Up Award

Door: Hanneke Marcelis Economie

BREDA - Ondernemer Jorg Raven van het bedrijf LIQAL is de winnaar van de Scaling Up Challenge 2021. Dit jaar vond de vierde editie van dit programma plaats, dat elf jonge Bredase ondernemers van negen bedrijven helpt om groei te realiseren in personeel en omzet. De Scaling up Challenge 2021 heeft geleid tot 26 nieuwe banen, 4 stages, 8 ZZP-opdrachten, 246 oproepkrachten en 264 vacatures.

Winnaar Jorg Raven heeft ondanks Corona in een jaar tijd indrukwekkende resultaten laten zien. Zijn bedrijf is exponentieel gegroeid met een omzetstijging van 233% en is van 17 vaste medewerkers gegroeid naar 30 vaste medewerkers. Daarnaast heeft hij 10 mensen aan een opdracht of stageplaats geholpen en heeft hij 2 vacatures open staan. Zijn bemanning is in totaal gegroeid met 82 procent.

Petje af
Boaz Adank, wethouder Economische Zaken: “Petje af voor deze ondernemers, wat een prachtig resultaat!  Tien maanden lang hebben ze zich gefocust op de doorontwikkeling van hun bedrijf. Corona maakte deze uitdaging nog groter. Toch zijn de 11 ondernemers erin geslaagd een sterke en duurzame groei in te zetten die zich zeker gaat doorzetten. Wij zijn natuurlijk erg blij met deze mooie ontwikkelingen en nieuwe banen. De vier edities samen hebben voor maar liefst 767 mensen uit Breda en omgeving een baan, stageplaats of een opdracht of nog openstaande vacature opgeleverd. Dat is een groot compliment waard aan alle deelnemers, en nu in het bijzonder aan de winnaar van de vierde challenge: Jorg Raven van LIQAL.”


De elf jonge Bredase ondernemers zijn samen aan de slag gegaan met hun groei-uitdaging. Zij werden daarbij begeleid door trainers die zelf ook succesvolle groei-ondernemers zijn. Gedurende tien maanden stimuleerden de ondernemers elkaar en sparden ze over hun ideeën. Ze startten hun uitdaging met een groeiplan waaraan acties werden gekoppeld, die vervolgens zijn uitgevoerd. Het bedrijf dat het snelst groeide, werd de winnaar en ontvangt nu 1.000 euro (een bedrag dat door de ondernemers aan het begin van de challenge gezamenlijk is ingelegd) en de grote Scaling Up trofee.

Gecertificeerde bezorgers
Farid Darkaoui, projectleider Scaling Up challenge: “Naast de prachtige resultaten van LIQAL zijn er nog meer indrukwekkende resultaten te vermelden waar wij heel trots op zijn. DeliStaff gaat dit jaar meer dan 250 bezorgers leveren die getraind zijn in de eigen DeliStaff Academy die zij dit jaar hebben gestart. De eerste officiële opleiding voor bezorgers met gecertificeerde modules. KiesKadoos maakt een sterke groei door en gaat dit jaar met meer dan 300 procent groeien en heeft inmiddels een organisatie opgebouwd met 244 oproepkrachten. Suit Up heeft dit jaar naar tevredenheid een bedrijfsovername gerealiseerd en Finlandic is internationaal gegaan”.  

Over de drempel helpen
Gemeente Breda streeft in haar Economische Visie naar toekomstgerichte werkgelegenheid. Het stimuleren van start en doorgroei zijn een belangrijk onderdeel van het uitvoeringsprogramma Ondernemen met Lef. Het Scaling Up programma voorziet in deze pijlers en zorgt ervoor dat ondernemers eventuele drempels van start naar groei kunnen nemen, zoals weinig tijd, geen geld of geen kennis over groeien.
Twee jaar geleden is de “Scaling Up Challenge” gekozen als een van de best practices van Nederland om MKB-ondernemers te helpen groeien. Dit kwam naar voren uit het onderzoek van Platform31, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Deelnemers
Aan de vierde Scaling-up Challenge deden de volgende bedrijven mee: BnP Accountancy en Advies, Delistaff, Finlandic, KiesKadoos, Kim en Koen, LIQAL, PDC (Paaldansstudio en Dance Centre), Suit Up en YAY! Taart.