Afbeelding
Foto: Beeld Werkt

Europese primeur voor Amphia en CM.com met nieuwe berichtendienst: ‘Patiënten nog klantvriendelijker bereiken’

Door: Amber Kuijs Algemeen

BREDA - Patiënten van het Amphia kunnen tegenwoordig op een veilige manier foto’s, video’s, audio, links en documenten ontvangen van het ziekenhuis. Dit is mogelijk door een nieuwe messagingtechnologie van het Bredase CM.com. Een Europese primeur, want het Bredase ziekenhuis is de eerste die gebruik van deze techniek.

Al lange tijd wordt er gewerkt aan het verbeteren van patiëntcommunicatie. Hierin heeft SMS een grote rol gespeeld. Wie een afspraak maakt in het ziekenhuis, krijgt daags voor de afspraak per SMS een herinnering. Dergelijke communicatie heeft het percentage patiënten dat niet voor een afspraak komt opdagen, de zogenoemde ‘no shows’, van 15 tot slechts 5 procent heeft teruggebracht. Met de introductie van de nieuwe messagingtechnologie ‘Rich Communication Services’ (RCS) zet het Amphia de volgende stap. “Met RCS willen we op een veilige en volledige manier patiënten in hun zorgproces nog klantvriendelijker bereiken”, legt Jobbe van Nuenen, bedrijfsmanager Zorg ICT bij Amphia, uit. “Als ziekenhuis willen wij innoveren met bewezen techniek, zodat deze risicoloos kan worden ingezet voor onze patiënten. We zetten RCS vol overtuiging in, omdat de patiëntveiligheid nooit in het geding komt en tegelijkertijd de patiënttevredenheid alleen maar kan toenemen.” 

De berichtendienst verifieert onder andere de afzender, zodat patiënten weten dat een bericht ook echt van hun zorgverlener komt. Ook kan het Bredase ziekenhuis onder meer (GIF-)afbeeldingen, audio, video, toegevoegde (afspraak)links of documenten communiceren. Ook is er een optie om live of via een chatbot het gesprek met patiënten aan te gaan. Daarnaast kan er met QR-codes gewerkt worden. Hiermee kunnen patiënten zich bijvoorbeeld meteen na binnenkomst aanmelden bij de digitale zuil, zodat alle relevante info voor dat specifieke bezoek direct correct in het systeem staat. Zo hoop het Amphia patiënten nog beter te helpen in hun zorgproces. “De zekerheid van een geverifieerde afzender ondersteund door telecomproviders helpt fraude reduceren, en de unieke RCS-features leveren een fantastische gebruikerservaring”, zegt Richard van Anholt, Director of Global CPaaS bij CM.com.

Echter nog niet alle telecomproviders ondersteunen RCS, maar volgens Van Nuenen is dat juist de reden om er nu al mee te starten. Hij verwacht namelijk dat de ontwikkelingen op dit gebied snel zullen gaan. “Wij zijn ervan overtuigd dat RCS een oplossing kan zijn voor de toekomst en in feite zijn we door dit als eerste te implementeren het voorland voor alle andere zorginstellingen in Europa. Patiënten die nog geen RCS kunnen ontvangen, ontvangen een gewone SMS. Deze communicatie blijft, waar nodig, in stand”, zo geeft hij aan.