Een klûner met een klûnkaart
Een klûner met een klûnkaart Foto: PERRY ROOVERS

De Grote Markt stond vol, maar toch werden er minder Klûnkaarten verkocht

Door: Hanneke Marcelis Algemeen Uitgelicht

BREDA - De organisatie van de Bredase klûntocht kan terugblikken op een zeer geslaagde editie. Het was bijzonder druk in de binnenstad en het klûnen verliep sfeervol en zonder noemenswaardige incidenten. De enige kleine smet op de dag: Er werden ‘slechts’ 5000 klûnkaarten verkocht. Voor corona waren dat er nog 6500. “En dat is jammer, want met de opbrengsten van de kaarten organiseren we dit feest én steunen we lokale goede doelen”, vertelt Anouk Bakkers.

De Bredase Klûntocht was afgelopen zondag een echte warming-up voor carnaval. Massaal waren feestvierders naar de binnenstad gekomen om 3 weken voor carnaval alvast een gezellig Bredaas feest te vieren. “We kijken dan ook enorm tevreden terug. De sfeer was echt super goed, en de klûntocht is zonder incidenten verlopen. In het begin van de middag was de grootste drukte te vinden op de Grote Markt. En toen de optredens op de Grote Markt afgelopen waren, liepen ook de cafés vol. Het was echt een geslaagde dag”, vertelt Anouk Bakkers namens de organisatie.

Jarenlang kampte de klûntocht met slecht weer. Voor corona vonden meerdere verregende edities plaats. Maar daar was dit jaar geen sprake van. Hoewel het erg fris was, bleef het de gehele zondag droog. “Het is enorm druk geweest op de Grote Markt en in de cafés. De klûntocht heeft enorm veel bezoekers getrokken die alvast een carnavalsfeestje wilden vieren”, vertelt Bakkers. 

Wat de organisatie wel jammer vindt, is dat er minder klûnkaarten zijn verkocht dan voorheen. Tijdens de laatste editie voor corona werden er 6500 kaarten verkocht. Nu waren dat er ‘slechts’ 5000. “Dat is wel jammer, want het organiseren van een feest zoals de klûntocht is juist alleen maar duurder geworden. En met de verkoop van de kaarten zamelen we geld in voor de Grote Kerk en voor de jeugdactiviteiten van stichting Kielegat.” Hoe het komt dat er minder kaarten worden verkocht, weet Bakkers niet precies. “We zijn sowieso drie jaar weggeweest natuurlijk. En het leven is simpelweg duurder geworden, dus misschien kopen mensen geen kaart als een manier om wat geld te besparen”, legt zij uit. “Maar ik denk vooral dat feestvierders zich soms niet beseffen hoe belangrijk de kaarten zijn om zo’n feest te kunnen organiseren én om lokale goede doelen te steunen. Hopelijk kunnen we die boodschap overbrengen, en worden er volgend jaar meer kaarten verkocht!”

De klûntocht kon 5000 euro doneren aan de Grote Kerk en 8000 euro aan Stichting Kielegat. De stichting gebruikt dat geld voor jeugdactiviteiten zoals het Stuiterbal en het nieuwe Jeugdhossen op de Markt: Kielegat kwèkt meej.