Afbeelding

Flitspaal als ordinair verdienmodel

Column

Wanneer ik èrgens jeukende uitslag van krijg, dan is het wel van verkopers die vinden dat ik iets nodig heb. Diezelfde pukkeltjes kwamen opzetten toen BredaVandaag melding maakte van de plaatsing van digitale flitspalen langs de Noordelijke Rondweg. Of beter gezegd, toen ik las hoe de politie die nieuwe paal aanprees.

Asomobilisten zijn nog moeilijker te trainen dan de selectie van NAC, dus ik vind het prima dat we af en toe bestraft worden. Toch ben ik niet onverdeeld positief over de nieuwe digitale flitspalen. Ooit waren flitspalen bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Alleen al de aanwezigheid van zo’n opzichtig gekleurd kastje was voor de grootste verkeers-aso reden om de voet van het gaspedaal te halen en zich aan de regeltjes te houden. Maar kennelijk is verkeersveiligheid al lang niet meer de primaire doelstelling. De nieuwe digitale flitspalen zijn voorzien van een schutkleur waardoor ze wegvallen tegen de achtergrond en ongeveer vier keer meer boetes uit kunnen schrijven. De flitspaal is hiermee gedegradeerd tot een ordinair verdienmodel, een Mulder-machine.

Maar dan het verkoopverhaaltje van de politie: ‘De infraroodflitser zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben geen hinder van flitslicht.’ Hinder van het flitslicht? Zijn er echt mensen die denken ‘Hè gossie, wat een hinderlijke flits was dat’? Het zou natuurlijk kunnen dat ik een uitzondering ben, maar mijn vocabulaire beperkt zich op zo’n moment meestal tot ‘Kut!’, ‘Fuck!’ of, wanneer ik ècht mijn dag niet heb ‘Godver-de-kutter-de-fuck’.

Dus, beste marketingmeneer of -mevrouw van de politie, noem dat ding lekker bij zijn naam en zeg dat waar het op staat. Namelijk ‘Wij maken liever geen gebruik van de leercurve van de gemiddelde weggebruiker. Tussentijdse correctie van het rijgedrag is door de infraroodflitser uitgesloten, waardoor het mogelijk wordt hen meerdere dagen op rij te bekeuren.’

En inderdaad ja, ik rijd ook wel eens door rood. Sterker nog, ik denk dat ik het vandaag misschien nog wel gedaan heb. Dat was dan nèt nadat ik in mijn achteruitkijkspiegel zag dat er zo’n eikel aan mijn bumper plakte die meer aandacht had voor zijn mobiele telefoon, dan voor het stoplicht dat op oranje stond.

Dus, misschien is er iemand die dit leest en die me kan vertellen wat een beetje revalidatie tegenwoordig kost? Dan kan ik volgende keer in ieder geval een geïnformeerde afweging maken tussen de boete van de digitale flitspaal of een aanrijding in mijn 2CV zonder kreukelzone of airbags.

Babs Verstrepen