Afbeelding
Foto: Sebastiaan de Nijs

Column Sebastiaan de Nijs: ‘Ga toch fietsen!’

Door: Redactie Column

(Advertorial) - De lente heeft zich intussen weer op allerlei manieren laten zien en de zomer komt nu langzaam maar zeker in zicht. En als de zon wat vaker gaat schijnen en de temperaturen steeds aangenamer worden, overwegen steeds meer mensen om met de fiets naar het werk te gaan. De gestegen brandstofprijzen en hoge aanschafkosten voor een auto dragen hier zeker ook aan bij. Net als de voordelen van het fietsen, zoals een verbeterde vitaliteit en een verminderde belasting van het milieu.

Een werkgever kan het gebruik van de fiets stimuleren door een ‘fiets van de zaak’ aan te bieden aan werknemers. Deze (elektrische) fiets kan dan gebruikt worden voor woon-werkverkeer. De werknemer hoeft er dan dus niet eentje zelf te kopen en mag de ‘fiets van de zaak’ fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken. Dus ook voor een heerlijk fietstochtje, even de boodschappen doen of de kinderen wegbrengen.

De werkgever betaalt de fiets en meestal ook de kosten voor onderhoud en reparatie.

Beetje bijtelling
Wie een ‘fiets van de zaak’ privé gebruikt, heeft daar voordeel van. Over de waarde van dit voordeel betaalt hij of zij loonbelasting. De bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets en de accessoires (inclusief btw) per jaar. De werkgever telt dit bedrag op bij het salaris en de werknemer betaalt dan wat extra belasting, wat uiteindelijk neerkomt op slechts enkele euro’s per maand. De werkgever kan eventueel om een maandelijkse eigen bijdrage vragen en dit bedrag gaat dan uiteraard weer van de bijtelling af.

Zonder bijtelling kan ook
Als de werkgever de bijtelling geheel voor zijn rekening neemt, hoeft de werknemer helemaal geen belasting te betalen. Dit is mogelijk door gebruik te maken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. Zo draagt een ‘fiets van de zaak’ heel mooi bij aan betere arbeidsvoorwaarden en het binden van personeel. Want veel mensen zien dit steeds vaker als een aantrekkelijk alternatief voor een hoger salaris.

Geen werkgeverslasten?
Tot slot is het ook mogelijk om een fiets aan te bieden zonder dat de werkgeverslasten stijgen. Een werknemer levert dan een deel van het brutoloon in, in ruil voor een onbelaste vergoeding voor de aankoop van de fiets. Deze vergoeding wordt aangewezen als eindheffingsloon. Dat is belastingvrij zolang er maar binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling wordt gebleven, omdat het bedrag van het brutoloon af gaat, zorgt dat dus voor minder loonbelasting en premies.

Interessant? Neem voor meer informatie gerust even contact met ons op. Dan kijken we samen naar de best passende variant.