foto Serge Mouthaan
foto Serge Mouthaan

Rollercoaster brengt MOTI niet verwachte groei bezoekers

Cultuur

CENTRUM – De goed op de kaart gezette en in de media breed uitgemeten tentoonstelling Rollercoaster leverde het Museum Of The Image (MOTI) niet de gewenste groei op aan bezoekersaantallen. “We moeten er keihard tegenaan met de tentoonstellingen die de rest van het jaar gepland staan.”

Rollercoaster startte eind april nadat er behoorlijk wat bekendheid aan werd gegeven in diverse landelijke media. Het zou er mede voor moeten zorgen dat meer mensen het museum zouden bezoeken. In totaal kwamen tot afgelopen zaterdag, toen de tentoonstelling afliep, zo’n 10.400 personen op Rollercoaster af. Dat is 200 meer dan in zelfde periode in het jaar daarvoor.

“Natuurlijk wilden we volgens de prognoses meer bezoekers zien. De aantallen zijn het zelfde gebleven. Maar rekening houdend met deze lastige tijd zijn we toch tevreden dat we de bezoekersaantallen hebben kunnen behouden”, aldus een woordvoerster van het museum.

Inmiddels loopt de tentoonstelling ‘Wij eisen geluk’, waarin het museum terugblikt op de protestuitingen uit het verleden. En wordt er hard gewerkt aan de nieuwe modetentoonstelling Couture Graphique. Ook start vanaf volgende week 'Small Stories Bigger Picture dat wordt opgezet in samenwerking met het Graphic Design Festival Breda, BredaPhoto en het Huis voor Beeldcultuur. “We moeten er keihard tegenaan. Knallen. We willen voor het eind het van het jaar de groei hebben gerealiseerd”, stelt de woordvoerster.

Het eerste half jaar bezochten ongeveer 20-duizend mensen het museum aan de Boschstraat. Dat aantal ligt gelijk aan dat van vorig jaar. In 2011 bezochten 47-duizend mensen MOTI. Voor 2012 wordt hetzelfde aantal nagestreefd

Het museum maakte eerder al bekend vanaf 2013 een stijging van het aantal bezoekers te verwachten. Voor volgend jaar geldt 55-duizend bezoekers als streefgetal tot 73-duizend in 2015.