De presentatie van Kunst-, Antiek- en Designbeurs Art2014 in het Stadhuis van Breda. foto Jorgen Janssens
De presentatie van Kunst-, Antiek- en Designbeurs Art2014 in het Stadhuis van Breda. foto Jorgen Janssens

Kunstbeurs moet 20-duizend bezoekers trekken

Cultuur

BREDA - Kunst-, Antiek- en Designbeurs Art2014 moet tussen 6 en 13 april zo’n twintigduizend koopkrachtige bezoekers uit Nederland en België naar Breda brengen. Die verwachting sprak de organisatie maandag uit tijdens de officiële presentatie van de beurs.

Vergelijkingen waren deze maandag niet van de lucht. Met de oude antiekbeurs zoals die ooit in het Turfschip aan het Chasséveld gehouden werd, met internationaal befaamde beurzen als de PAN in Amsterdam en Tefaf in Maastricht.

Zelfs met de Londense beurs, die gebruik maakt van dezelfde ‘tentenbouwer’, werd een vergelijking getrokken. “Al kun je het eigenlijk geen tent noemen, meer een kasteel”, aldus Evert Douwes Jr, bestuurslid én een van de deelnemende handelaren.

Belangstelling is er voldoende. Van de tachtig plaatsen zijn er naar schatting al zo’n veertig vergeven. “Terwijl de PAN nog moet beginnen”, aldus Erik Hermida, die het evenement organiseert. Omdat de beurs middels een coöperatie eigendom is van de handelaren zelf, staat het volgens Hermida vast dat Breda voor langere tijd gastheer is. “Langdurig, wij denken dat we dit minimaal dertig jaar blijven doen, al moet dat wel allemaal kunnen.”

Breda kwam in beeld toen in Utrecht, waar de beurs vier jaar plaatsvond in de Jaarbeurs, geen geschikt datum in het voorjaar vrij bleek. Het plan werd meteen omarmd door het Bredase college. “Dit zijn zaken waar je als stad veel plezier van kunt hebben”, aldus wethoduer Cees Meeuwis. Ook burgemeester Van der Velden, hij verwelkomde de beursorganisatie, verwacht dat. “De bezoekers gaan niet alleen naar de beurs, die gaan ook de stad in, naar horeca of naar het Breda’s Museum of MOTI.”

Voor de organisatie is vooral ook het achterland van belang. De handelaren mikken nadrukkelijk op de komst van veel koopkrachtige Vlamingen. Wat gaan de bezoekers zien? “Stukken die meerdere keren gefilterd zijn voordat ze mogen worden opgehangen”, aldus Hermida. “Alles wat de handelaren willen ophangen wordt gekeurd door keurmeesters van buiten. Die halen bijvoorbeeld een klok uit elkaar om te kijken of het binnenwerk past bij het buitenwerk. Maar belangrijker, zij bekijken of een stuk beurswaardig is.”

Hermida toont enkele voorbeelden. Een werk van Petrus van Schendel, die dit jaar nog centraal stond in een expositie in het Breda’s Museum, hedendaags schilderwerk van Peter Bol, Jan Jacob Schenkel, met een schilderij van het interieur van de Grote Kerk. “Als het werk tenminste dan niet is verkocht”, aldus Hermida. “Maar dit is wat we ook willen: werken die een relatie hebben met Breda of de regio.”

In totaal dragen de 80 handelaren voor miljoenen aan kunst de beurshallen van 80x85 meter binnen. “Maar dat is allemaal perfect beveiligd”, haast de organisator zich te zeggen. En ondanks de hoge inzet van de organisatie, is de beurs ook beslist de moeite waard voor de gewone bezoeker. “Mensen die naar een museum gaan. Het leuke is dat je het zou kunnen kopen en dat er mensen bij elk werk staan die er alles van weten en het ook nog eens leuk vinden om er wat van te vertellen.”

Art2014 is van 6 tot en met 13 april op het Chasséveld in Breda. 5 april is de beurs voor genodigden. De toegang kost €15 voor volwassenen en €10 voor kinderen van 12-18 jaar en 65-plussers.