Afbeelding

Huis voor Beeldcultuur stopt: 'Was een lastige opdracht'

Cultuur

BREDA - Het Huis voor Beeldcultuur (HvBC) stopt er vandaag mee. Het Huis is in 2011 opgericht om de beeldcultuursector in Breda te versterken. Na het wegvallen van grote projecten liepen de inkomsten terug.

Het Huis moest het doen met de 110.000 euro subsidie van de gemeente. Om te kunnen blijven functioneren heeft het Huis meer nodig. De gemeente gaat dat niet financieren, te meer omdat ook de organisaties waarvan het Huis een ‘back-office’ zou zijn (o.a. Breda Photo en Graphic Design Festival) hebben aangegeven zelf prima zorg te kunnen dragen voor de organisatie. Directeur Lisette Ooms vertelt over het Huis.

“We hadden een lastige opdracht. We moesten iets voorbereiden waarvan het nog niet zeker was dat het ook echt zou gebeuren”, vertelt Lisette Ooms, directeur van het Huis voor Beeldcultuur. (HvBC) “Om ons voor te bereiden op Brabant Culturele Hoofdstad 2018 moesten we kijken hoe we de verschillende organisaties voor beeldcultuur konden verbinden en het geheel sterker konden maken. Als Brabant Culturele Hoofdstad zou worden in 2018 moesten we er klaar voor zijn.”

'Onzekerheid zorgde voor weerstand'
Vanwege deze onzekerheid stuitte het HvBC op veel weerstand, vertelt Ooms. “Zeker omdat de festivals goed op eigen benen kunnen staan. Mensen willen graag zelf beslissingen maken over hun eigen evenement. Ze waren benauwd dat iemand anders dat ging bepalen. Als HvBC zijn we druk bezig geweest met hetgeen waarvoor we zijn opgericht: verbindingen leggen. Je ziet dat de lijntjes en verbindingen ook korter zijn geworden tussen kennisinstellingen, festivals en bijvoorbeeld het MOTI.”

“Die zie je echt groeien”, stelt Ooms. Of dat ook zonder het Huis was gelukt weet ze niet. “Misschien wel. Je kunt het ook zien als een operatie die alles heeft losgewoeld en mensen aan het denken heeft gezet. Waar wij tegenaan liepen is de wens vanuit de gemeente dat er grootschalige dingen worden neergezet. Dat kost geld en dat is er niet op het moment. Voor ons niet, maar ook niet voor de rest van het culturele veld.”

Dat het Huis moet stoppen vindt Ooms jammer, maar: “Ik baal er niet van. Ik vind het veel erger dat Brabant geen culturele hoofdstad is geworden. Het was een boost geweest voor de provincie en had Brabant cultureel op de kaart kunnen zetten. Dat had zo ontzettend veel deuren geopend, zowel nationaal als internationaal. Dan hadden we veel meer dan nu de professionaliteit van onze culturele organisaties kunnen laten zien.”

'Beeldcultuur is gegroeid'
Toch ziet Ooms ook positieve dingen. “De stad heeft beeldcultuur flink omarmd. Dat onderdeel is heel erg gegroeid. Het HvBC is wel nodig geweest om de waarde van beeldcultuur zichtbaar te krijgen.” Het is het huis alleen niet gelukt om een groot festival neer te zetten. “Maar hoeveel tijd en ruimte gun je een partij om te groeien? Je moet niet verwachten dat het er zo maar staat. Dat Eindhoven bekend werd als designstad heeft ook tien jaar geduurd. Soms lijkt het alsof alles er zo maar in een jaar af moet zijn, maar dat duurt gewoon veel langer.”

De scheidend directeur is blij met tal van activiteiten die vanuit het Huis voor Beeldcultuur gerealiseerd zijn. “De app Hidden Garden bijvoorbeeld, waarmee je door Augmented Reality het Chassepark anders kunt beleven. Of een ander POP Up project dat nu meereist met En Plein Public: een publieke tribune, een vitrine en een filmscherm. Daarnaast zijn er tal van activiteiten geweest in het Huis zelf, zoals lezingen en exposities.”

De stad Breda kan sterker
Wat Ooms zelf gaat doen weet ze nog niet. Al haar medewerkers hebben al wel een baan gevonden in de cultuursector. “Dat is heel fijn. Ze hebben ook allemaal een post waarmee ze mooi doorgroeien.” Zelf is ze er ook nog niet echt mee bezig geweest. “Ik wilde eerst dit volledig afronden. Qua ambitie wil ik niet per sé alleen het belang van een organisatie dienen, maar Breda als geheel sterker maken. Daar is nog veel in te bereiken.”

Ze doet nog een oproep aan de stad. “De gemeente moet goed nadenken over de regierol die ze willen hebben. Hoe coach je? Je moet niet te veel regie willen hebben, maar ook niet te weinig. Als je de middenweg volgt is het belangrijk om na te denken over wat je uiteindelijk wil bereiken”, meent Ooms. “Ik hoop dat het vertrouwen weer sterk wordt. Mensen loslaten, middelen beschikbaar stellen en het zelf laten doen. Dat vind ik erg belangrijk.

Daarnaast hoopt ze dat er goed wordt nagedacht over het cultuurprofiel van de stad. “Kijk niet alleen naar het financiele plaatje, maar ook naar Breda als stad. Hoe houd je die aantrekkelijk? Hoe zet je een integrale visie neer? Factor C was een mooi begin, daar zou dit jaar een herijking van komen. Daar mag wel flink op worden doorgepakt.”