Afbeelding

Bredase kunstenares schildert schoolcontainers in Syrisch vluchtelingenkamp

Cultuur

BREDA - Kunstenares Esther van der Ham uit Breda vrolijkt vluchtelingenkampen op met kleurrijke containers. De kunstenares nam het initiatief om vier containers op te vrolijken die binnenkort gebruikt worden als school in het Syrische vluchtelingenkamp Bab as Salaam.

Begin januari vloog Van der Ham naar Turkije om daar met Syrische vluchtelingen de containers te beschilderen. In de ontwerpen maakte Van der Ham gebruik van monumenten uit Syrie die op de gevarenlijst staan van de Unesco werelderfgoedlijst. “De schoolcontainers zorgen ervoor dat er wat kleur in het vluchtelingenkamp komt. Hierdoor kunnen kinderen met meer plezier naar school ”, vertelt Van der Ham.

In Syrië gaan miljoenen kinderen niet meer naar school. Oscar Bergamin, de directeur van hulporganisatie Ash-Sham Care kwam met het initiatief voor de schoolcontainers. “Toen ik het plan van Oscar hoorde wilde ik meteen de containers beschilderen. Het leek hem ook een goed plan, ik heb de kerstdagen gespendeerd aan ontwerpen. Een paar weken terug vloog ik naar Gaziantep in Turkije om daar samen met de kinderen te schilderen ”, vertelt Van der Ham. Volgens Bergamin gaan er op dit moment 1.700 van de 52.00 kinderen naar school in een tent. Met de containers worden de omstandigheden verbeterd.

“De containers komen waarschijnlijk 21 of 22 januari aan in het kamp ”, meldt Van der Ham. “Het beschilderen van de school is een vervolg op het boek ‘Jamil & Jamilia’ dat Elbeth de Jager en ik samen hebben geschreven om op scholen in vluchtelingenkampen te gebruiken. Het helpt de kinderen om hun trauma’s te verwerken. Ook kinderen in Europa krijgen door het lezen van dit boek meer begrip voor leeftijdsgenoten in een vluchtelingenkamp.”

Volgens Van der Ham zijn er al veel reacties op haar project. “Mensen reageren enorm enthousiast. Het was ook echt mooi om te doen en te zien. Als ik eraan terug denk word ik er een beetje emotioneel van.” De kunstenares werkt zelf ook in het onderwijs en geeft samen met De Jager presentaties op scholen over het project. “Ik denk altijd, wat zou ik doen als ik in dezelfde situatie zat als een vluchteling? Wat zou ik dan willen? Hierdoor kwam ik ook op dit idee.”