Afbeelding
Foto: Ankie Nederlof

BredaPhoto: Van een oneindig pad tot blokken in het park

Cultuur

BREDA - De achtste editie van BredaPhoto is begonnen. Fotografen en kunstenaars uit de hele wereld exposeren door de hele stad met hun foto’s en exposities met als thema: ‘To infinity and beyond’.

Om een indruk te krijgen van het festival, neemt Curator Geert van Eyck de verzamelde pers mee voor een rondleiding over een klein deel van het grote festival. Hij stipt enkele hoogtepunten aan. Daarmee maakt hij meteen de omvang van het festival duidelijk: zijn wandeling dat duurt al de hele middag. De eerste conclusie: tijdens het festival is in ieder geval genoeg te zien en beleven, meer dan je in een dag kunt zien.

Het thema
De technologische ontwikkeling gaat alleen maar sneller, daarover gaat het thema. Om te voorkomen dat er alleen maar technologische snufjes te zien zouden zijn, hebben de curatoren het thema verbreed naar ‘hoe zien we de toekomst in de digitale wereld’. Om dat niet alleen bij de westerse toekomst te houden, is het team van curatoren uitgebreid met ‘associated curators’ uit Nigeria, Dubai en Japan.

Er zijn niet alleen foto’s van gerenommeerde fotografen te zien. BredaPhoto werkt samen met kunstacademies van de hele wereld. “De poster van het festival is bijvoorbeeld gemaakt door een student”, vertelt Van Eyck trots. “Wij vinden dat iedereen gelijkwaardig is, of je nou aan het begin, of het einde van je carrière zit”, zegt hij.

Het thema komt gelijk goed naar voren in de expositie van Jos Jansen in de Botanique. Op zijn foto’s zijn deeltjes en materie te zien. De Nederlandse fotograaf is gefascineerd door wetenschap. “Soms snap ik het niet, maar ik kan wel mooie beelden maken”, zegt hij in een filmpje bij de expositie.

Buiten bij Botanique staan, net als in andere delen van de stad, grote vierkante blokken. Er staan foto’s op, inclusief de uitleg waar het werk over gaat en welke fotograaf het heeft gemaakt. Op elk blok zijn foto’s van een ander fotograaf te zien.

The Infinity Path
Aangekomen bij het Chassé Promenade staat een grote stellage: ‘The Infinity Path. Het is gemaakt door het Rotterdamse architectenbureau MVRDV dat ook de Markthal en De Trap heeft ontworpen. Het pad volgt de glooiing en patronen van het plein. Als je over het vijfhonderd meter lange pad loopt zie je de mega-foto’s van boven, maar je kan ook beneden de foto’s van dichtbij bekijken.

Het is het visitekaartje van het festival. Er hangen onder andere foto’s van Shadi Ghadirian, aanbevolen door de ‘associated curator’ uit Dubai. De rol van de vrouw uit het Midden-Oosten is te zien op de foto’s. De vrouwen hangen tussen twee culturen, hun eigen cultuur en die van de nieuwe technologie.

Koepelgevangenis
In de voormalige Koepelgevangenis is er niet alleen iets te zien, het is ook te horen en te beleven. “Het is te saai om er zomaar dingen neer te zetten” vertelde Van Eyck. De hele koepel wordt gevuld met het geluid van de film. Het is een moeilijke ruimte vanwege de echo, daarom is er een geluidskunstenaar uit Israël aan te pas gekomen.

Midden in de koepel staat installatie met daarop 27 schermen. Daarop is een film te zien over de drie wereldgodsdiensten. Fotograaf Geert van Kesteren vraagt zich af of er naast de drie wereldgodsdiensten een vierde macht is bijgekomen: de technologie.  

Dan gaat de verzamelde, deels internationale pers, weer zijn weg. De verhalen verschijnen de komende dagen op tv, radio, internet en gedrukte media. Tot tevredenheid van Van Eyck, die al sinds de eerste editie bij het festival betrokken is. “Dat hebben we in de loop der jaren opgebouwd tot wat het nu is” zegt hij trots.

Het festival duurt tot en met 21 oktober. Dagkaarten, 3-daagse kaarten en passe partouts zijn te koop via de site van het festival.


 

The Infinity Path
Expositie in de Koepelgevangenis