Te vaak omweg voor fietsers Breda

Economie

BREDA – Breda moet meer doen om het voor fietsers en voetgangers gemakkelijker te maken. Dat stelt de Fietsersbond afdeling Breda na onderzoek naar barrières voor fietsers bij grote nieuwe projecten. Om een aantal plaatsen in de stad moeten fietsers te ver omrijden, stelt de bond.

Wethouder Wilbert Willems (Verkeer, GroenLinks), ontving dit rapport vrijdag. Volgens de Fietsersbond moet er al in het ontwerpproces van stadsuitbreidingen en andere ruimtelijke ontwikkelingen oog zijn voor de fietser en de voetganger. “Dit voorkomt dat later allerlei hersteloperaties moeten worden verricht”, aldus Henk Hilhorst, voorzitter van de afdeling Breda van de Fietsersbond.
Bouw brug Nieuw Wolfslaar
Verder vroeg de Fietsersbond om de brug over de A27 tussen Bavel en Nieuw Wolfslaar nu toch heel snel te realiseren en ook om de trappen in het fietspad bij het nieuwe station nog eens te heroverwegen. “Want dit trapje, dit afstapje van Adank, zal ons blijven achtervolgen”, vreest Henk Hilhorst. Tenslotte vroeg de Fietsersbond om prioriteit te geven aan een (kleine, eenvoudige) brug over de singel ter hoogte van de watertoren.

Omweg
Een brug op die plek is volgens de bond nodig omdat er teveel afstand zit tussen de bruggen. Meer dan de norm van 500 meter, volgens het onderzoek soms zelfs het dubbele. Deze ‘barrières’ doen zich op meerdere plaatsen in de stad voor. Vooral in de Belcrum, de Haagse Beemden en Prinsenbeek moeten voetgangers te vaak een omweg maken. Ook de snelwegen verschillende snelwegen vormen dit soort hobbels, net als de singels op enkele plaatsen en de Mark.

De wethouder liet aan de Fietsersbond weten blij te zijn met het rapport, wat volgens hem aanknopingspunten biedt om het beleid te verbeteren.