foto Erik Eggens
foto Erik Eggens

'Megaproject Via Breda legt stad geen windeieren'

  Economie

CENTRUM – “Dit gaan we als eerst aanpakken”, zegt wethouder Alfred Arbouw resoluut, wijzend naar de tientallen geparkeerde fietsen voor het station. “Het ziet er simpelweg niet uit.” Arbouw komt net op de fiets aan met bij het station. Een rondleiding door Bredaas grootste bouwput van de komende jaren.


Toch lijkt Arbouw apentrots op het megaproject Via Breda. Vol lof praat hij over de nieuwe OV-Terminal, de Drie Hoefijzers het WTC en de aansluiting op de HSL.

Zoals de burgers het graag zien: een wethouder op de fiets door de stad. "Dat zou ik toch meer moeten doen. Even weg van het bureau de stad in. Een goede manier om je stad te leren kennen", vindt de wethouder.

Samen met zijn projectmanager Bertwin van Rooijen gaat hij langs de verschillende terreinen. Het kloppend hart van het project is de OV-Terminal dat straks, geschat wordt dat het er medio 2014 staat, onderdak biedt aan bedrijven, winkels en bewoners.

HSL
De aansluiting op de HSL is voor Breda volgens Arbouw een garantie voor een stad met internationale allure. “Het sluit ons aan op Antwerpen, Londen en zelfs Barcelona”, zo betoogt de wethouder. Er zijn dingen niet helemaal gegaan zoals het moest, bevestigt Arbouw, maar over algemeen is hij meer dan trots op het project en het effect er van.

Zelfs in het afgeblazen plan de Zoete Inval, de ontwikkeling van het CSM-terrein, ziet Arbouw kansen. “Nu kan het even niet; we staan er als gemeente financieel gewoon bar slecht voor. Maar het is toch mooi dat je kansen voor de toekomst bewaart.”

Haven
Ook de haven van Breda in het centrum moet een grotere rol gaan spelen dan ze nu vervult. Maar ook daar is een probleem. De spoorbrug over het water is niet hoog genoeg voor een groter formaat boten. “En voor een verhoging van 20 miljoen euro hebben we geen geld.”

Naast die haven ligt het CSM terrein als een tijd lang braak. “En dat is 2020 nog wel het geval, een invulling, tijdelijk of permanent, hebben we simpelweg niet”, vertelt Arbouw.

Dat de Belcrum langzaam maar zeker verandert, staat als een paal boven water. “Bewoners zullen straks moeten wennen aan het feit dat de verkeersader van het station, de Stationslaan, dicht langs hun huizen loopt”, meent de wethouder. Ook projectmanager Bertwin van Rooijen verwacht nog wel wat gesputter van omwonenden uit Doornbos en Linie. “Ook zij krijgen er mee te maken.”

Van Puijfelik
Ook papierhandelaar Van Puijfelik moet te zijner tijd uit de Belcrum verdwijnen. De hal maakt dan plaats voor woningen. “We hebben de eigenaar al andere locaties aangeboden”, zegt Arbouw. “Waar kan ik nog niet zeggen. Maar dat hij moet verhuizen staat vast.”

Dat dat gesputter niet altijd verkeerd hoeft af te lopen, bewijst het project De Drie Hoefijzers. De bewoners van de Ceresstraat aan de zuidelijke kant er van, kregen er in één klap 100 bewoners in hun wijk bij. “Met de bewoners hebben voortdurend intensief contact gehad”, zegt Van Rooijen. “Het enige waar we een echt meningsverschil over hadden, was de aanleg van een voetbalveldje. Dat hebben we toen eerder gedaan.”

Windeieren
Het hele project zal de stad geen windeieren leggen. Daarvan is Alfred Arbouw heilig overtuigd. "Je loopt tegen problemen aan, bewoners moeten er rekening mee houden dat ze even in de rommel zitten, maar dat valt in het niet bij wat je er allemaal voor terugkrijgt."