Afbeelding

Breda op 7de plaats digitale dienstverlening

Economie

BREDA - Breda legt de nadruk bij het leveren van diensten steeds meer op het internet. En dat lijkt nu haar vruchten af te werpen. Een benchmark van Ernst & Young zet Breda op de zevende plek in digitale dienstverlening van Nederlandse gemeenten.

De behandeltijd van bijvoorbeeld een omgevingsvergunning wil Breda terugkrijgen van 12 naar drie weken. Ongeveer 70 procent van alle digitaal aangevraagde omgevingsvergunningen, zoals het plaatsen van een dakkapel of het kappen van een boom, wordt nu al binnen zes weken afgehandeld. Voorheen konden daar wel eens twaalf weken overheen gaan.

Een pilot die de gemeente Breda opstart moet de doorlooptijd nog verder verkorten. De nieuwe aanpak moet dan zorgen dat 70 procent van de omgevingsvergunningen binnen drie weken helemaal wordt afgehandeld.

De digitale benchmark van bijvoorbeeld Ernst & Young zet Breda op een zevende plek als het gaat om de kwaliteit van de digitale dienstverlening. Den Haag voert de lijst aan als beste digitale dienstverlener. In Noord-Brabant komt Breda wel op een eerste plek, Tilburg is goede tweede.

“We zien dat onze inspanningen effect hebben”, stelt wethouder Saskia Boelema (D66, Financiën en Communicatie). “Burgers regelen via de website hun zaken met de gemeente, onafhankelijk van plaats en tijd (...) Gelukkig ontdekken steeds meer bezoekers de voordelen van digitale dienstverlening.”

Vorige week is onder bezoekers van het Stadskantoor een klanttevredenheidsonderzoek gehouden over werken op afspraak, verruimde openingstijden en dienstverlening aan de balie. Deze bezoekers geven de dienstverlening het cijfer 7.9, net zo hoog als in juli. Zij blijken ook tevreden te zijn over vriendelijkheid, deskundigheid en snelheid van medewerkers. Zij waarderen die met een 8,2.

Van de ondervraagde bezoekers heeft ruim 55% voorafgaande aan het baliebezoek informatie over het gewenste product opgevraagd. Hiervan deed 72% dat via www.breda.nl. Deze site wordt verreweg het meest gebruikt voor het zoeken en vinden van gemeentelijke informatie.

De wachttijd in het Stadskantoor is gewaardeerd met gemiddeld een 8,0. De waardering voor de openingstijden is gestegen naar een 7,5. Bezoekers met een afspraak gaven voor openingstijden en wachttijden een opvallend hogere waardering dan bezoekers zonder afspraak. Bezoekers die een afspraak maken via de website, gaan voor en hoeven nauwelijks te wachten.