De huidige eigenaars van Netvlies. Links en tweede van rechts oprichters Jeroen Thoolen en Jochem Vlemmix. Tweede van rechts en geheel rechts Philip Lomans en Tomas van den Nieuwendijk. foto Wijnand Nijs
De huidige eigenaars van Netvlies. Links en tweede van rechts oprichters Jeroen Thoolen en Jochem Vlemmix. Tweede van rechts en geheel rechts Philip Lomans en Tomas van den Nieuwendijk. foto Wijnand Nijs

Netvlies: Van jongensboek naar serieuze business

  Economie

CENTRUM – Waar vijftien jaar geleden met een bijbaantje begon en het boek ‘HTML for Dummies’ binnen handbereik op tafel lag, vliegen nu de tekeningen voor het nieuwe kantoorpand over en weer. Het geeft aardig de ontwikkeling weer van internetbureau Netvlies.


Jochem Vlemmix (bijna 32) en Jeroen Thoolen (31) begonnen vijftien jaar geleden op de zolderkamer met Netvlies, samen met maatje Jos Govaart. Deze derde van de drie J’s besloot in 2002 te kiezen voor een andere carrière, Jochem en Jeroen zetten door.

Als bijbaantje begonnen
Inmiddels heeft Netvlies meer dan 40 man personeel en een omzet die dit jaar boven de twee miljoen euro uitkomt. “Het was toen een bijbaantje”, vertelt Vlemmix, tegenwoordig directeur van de afdeling ‘Marketing Strategies’, en een van de vier eigenaren in de nieuwe bedijfsstructuur. “Aanleiding was dat je een eigen domein kon aanvragen. Om die domeinnaam terug te verdienen en als alternatief voor een bijbaantje in de horeca zijn we begonnen met het maken van websites, iets waar we alle drie al mee bezig waren.”

Het nieuws van de Bredase internetstartup van de drie jongelingen sloeg in als een bom. “De Stem publiceerde een groot artikel over ons, dat prominent op pagina drie stond. Naar aanleiding daarvan kwamen we in de landelijke media en zelfs op TV”, memoreert Vlemmix.

School opgegeven
Al snel werd het serieus werk. Vlemmix, afkomstig uit een ondernemersfamilie, gaf zijn schoolcarrière op. “Ik probeerde dat ook aan te kaarten, maar dat werd met een andere afloop ontvangen”, reageert Thoolen. “Ik werd door mijn ouders naar het MBO gestuurd. En dat heb ik netjes afgemaakt.” Hij is nog steeds eigenaar, maar maakt sinds kort geen deel meer uit van de directie. Thoolen richt zich binnen de afdeling Business Solutions op de ontwikkeling van nieuwe producten, dat goed aansluit op zijn deeltijdopleiding HBO Business & IT Management.

In 2001 was Thoolen klaar met zijn opleiding, en stroomde hij fulltime in bij Netvlies. “Tot die tijd hielden we netjes de uren bij, en betaalden we onszelf aan de hand daarvan uit”, vertelt Jochem. In die periode kwam ook de eerste stagiair, niet lang daarna gevolgd door de eerste medewerker. “Tjeerd Machielsen. En die werkt nog steeds bij Netvlies.”

In de tien jaar daarna veranderde er veel in de internetwereld. Startups werden met veel poeha gelanceerd, websites en bedrijven (AltaVista.com, WorldOnline en Newconomy) verdwenen even snel als ze kwamen. Vaak met geld van investeerders.

Uit zolderkamer gegroeid
Bij Netvlies ging dat anders. “Wij zijn heel rustig uit onze zolderkamer gegroeid, steeds een stap verder”, aldus Thoolen. “Niet met grote leningen, of auto’s van de zaak en dure apparatuur. Heel gestaag.”

“Wij moesten mensen door onze jong leeftijd eerst al overtuigen dat we een serieus bedrijf waren”, vult commercieel directeur Vlemmix aan. “En ook nog eens dat internet echt toekomst had. Dat ging stap voor stap.”
Een website was destijds niet veel meer dan een digitale reclamefolder. “De directeur keek daar niet eens naar”, weet hij. “Het geld kwam uit het IT-potje van bedrijven”, vult mede-oprichter Thoolen aan. “Tegenwoordig komt het uit het marketingbudget.”

Andere aanpak
De veranderingen op internet, zorgen inmiddels ook voor een heel andere aanpak bij Netvlies. “We zijn tegenwoordig veel meer partner van bedrijven, waar we met een klant optrekken in het realiseren van verschillende online diensten”, aldus Vlemmix.

Maar nu dus met meer dan veertig man in plaats van ‘Met z’n drieën ’t web op’, zoals destijds de kop in De Stem luidde, en niet meer vanaf een zolderkamer, maar spoedig uit een speciaal voor het bedrijf gerenoveerd pand aan de Prinsenkade.

FOTOSERIES