foto Erik Eggens
foto Erik Eggens

Doorbraak in ontwikkeling Fyra Breda-Antwerpen

Economie

BREDA/ANTWERPEN - De Belgische spoorvervoerder NMBS heeft Nederland een handreiking gedaan om de Fyra-lijn Breda-Antwerpen op te tuigen.

De Belgische minister Paul Magnette van Overheidsbedrijven heeft van de Belgische spoorvervoerder begrepen dat ze een conceptvoorstel heeft gestuurd naar zijn Nederlandse ambtgenoot minister Melanie Schultz van Infrastructuur. Het voorstel voorziet in acht verbindingen per dag tussen Breda en Antwerpen vanaf 9 december 2012 met een halte in Noorderkempen.

Omdat de NMBS verwacht dat het exploitatietekort voor Antwerpen-Breda op minimaal 11,4 miljoen euro per jaar komt te liggen, heeft de vervoerder in het voorstel opgenomen de kosten tussen de landen te delen.

Magnette deed zijn uitspraken in de commissie voor Infrastructuur en Overheidsbedrijven die op dinsdag 13 november plaatsvond. Daarin bevestigt hij eveneens de juridische stappen die de Nederlandse overheid voorbereidt tegen Belgiƫ. De NMBS wil het aanstaande conflict met Nederland vermijden en heeft het voorstel maandag 12 november naar Schultz gestuurd.

Het voorstel wordt volgens Magnette gesteund door de gebruiker van de HSL in Nederland, NS Hispeed. Die wil inhoudelijk niet reageren, maar stelt wel 'klaar te staan en te wachten op groen licht om op te kunnen starten'.

Een woordvoerder van Schultz kan niet bevestigen dat minister Schultz het conceptvoorstel heeft ontvangen. "Maar het klinkt logisch dat we in de gesprekken die we voortdurend voeren, een dergelijk voorstel hebben gekregen."

Magnette stelt dat de bal nu bij de Nederlandse overheid ligt om het voorstel te accepteren. Politicus Tanguy Veys van het Vlaams Belang heeft er echter nog een hard hoofd in dat op 9 december de Fyra daadwerkelijk rijdt. "Gelet op de logge besluitvorming bij de NMBS vrees ik dat u op 9 december het lintje van de Fyra nog niet zult kunnen doorknippen."