Breda E-Drive 2014.
Breda E-Drive 2014. Wijnand Nijs

Breda proeft aan stille revolutie van geluidsloos rijden

Economie

BREDA - Als je zegt ‘auto-evenement’ dan zeg je petrolheads, zoals de liefhebbers van geurende benzine en verschroeid rubber zichzelf noemen. Toch was dat woensdag totaal niet het geval. Het auto-evenement heette dan ook Breda E-Drive, en ging over elektrisch rijden.

Deze middag op het parkeerterrein van de Makro dus milieubewuste mobiliteitsdeskundigen, early adaptors én zakenmensen. Want vooral voor de laatste categorie heeft het elektrisch rijden op dit moment omarmd. Voor hen is het interessant. Geen bijtelling, geen BPM en tegen een spotprijs de accu opladen.

Dus kwamen de netwerkers van BNI naar de Konijnenberg om zich bij een van de workshops te laten informeren of om zelf een rondje te rijden. Dat kon in onder meer de Tesla Model S en een Smart. Meerijden, tijdens een speeddate met andere zakenmensen, kon onder meer met een Ford Focus en de Tesla, maar ook in een Golf of een Renault Zoë.

NHTV-student Mobiliteit Jaap-Willen Guijt rijdt een van de speeddate-auto’s. Tijdens zijn studie komt de elektrische auto al geregeld in beeld. “Bij het ontwerpen van infrastructuur bijvoorbeeld. Zo mogen in Zweden elektrische auto’s over de busbaan.”

Zelf rijden is een ervaring op zich. En aan de andere kant ook weer niet. Tijdens een rondje in een elektrische Smart - 16.000 ex btw en acculease - ben je zo vergeten dat je elektrisch rijdt. De stilte, je hoort slechts bandengeruis en een licht gezoem, went snel. Wat overblijft is een auto die razendsnel optrekt en waarmee je maximaal 150 km aan een stuk kunt rijden.

Sommige bedrijven zijn al ver met elektrisch rijden. Dat vertelde de wagenparkbeheerder van Enexis. Hij maakte duidelijk dat het bedrijf de fase van pionieren inmiddels voorbij is. “Wij zijn in 2008 begonnen met elektrisch rijden, nu vallen elektrische of hybride-auto’s afhankelijk van het profiel van de medewerker in het leasepakket.”

De afweging om elektrisch te gaan rijden is voor een deel milieu. “Maar veel mensen kijken eerst naar de portemonnee”, aldus de mobiliteitsman. Enexis doet ook ervaring op met het stroomgebruik. “Als iedereen om vijf uur zijn auto aan de lader zou leggen, heeft dat een enorme impact op het net.”

Breda E-Drive toonde niet alleen elektrische auto’s, ook elektrische fietsen, Segway’s en een elektrische bus waren te bewonderen. Daarnaast toonde een leverancier van laadpalen de nieuwste snufjes: een laadpaal met een zonnepaneel en accu’s, waarmee je acht fietsen een uur kunt opladen. “Je kunt hem midden in de woestijn zetten en dan werkt ie”, aldus Bert Suilen. En leverbaar met een picknicktafel en optioneel usb-aansluiting. “Voor het opladen van de mobieltjes.”

Breda E-Drive duurt nog tot 20.00 uur woensdagavond.