Emile Timmers en Martijn Schellingerhout van Sproutfund.
Emile Timmers en Martijn Schellingerhout van Sproutfund. (Wijnand Nijs)

De Jonge Ondernemer: Sproutfund, kickstarter voor feestjes

  Economie

BREDA - Jonge ondernemers, wat beweegt ze, waarom hebben zij hun eigen onderneming, hoe zien ze de toekomst en wat doen ze. BredaVandaag portretteert Bredase jonge ondernemers. Vandaag: Martijn Schellingerhout (22), samen met Emile Timmers oprichter van Sproutfund. Sproutfund is een crowdfundingsplatform voor evenementen, met advies en begeleiding voor projecthouders.


Hoe zijn jullie bij dit idee gekomen?
In het derde jaar van onze studie hotelmanagement kregen we een lecture over ondernemersschap. Sproutfund was een idee van Emile. We dachten toen aan een kickstarter voor feestjes. Dat bestond namelijk nog niet. In de game-wereld was het al wel groter, voor evenementen was er nog niets. We zagen dus een gat in de markt en zijn het vanaf daar gaan onderzoeken en uitwerken.

Hoe ging het in de opstartfase?
We hadden veel geluk dat we het tijdens onze studie hebben opgezet. Tijdens het opstarten kregen we veel hulp vanuit school, in de vorm van kantoorruimte en kennis. Onze afstudeerrichting is ondernemersschap, dus we werden hierin wel gestimuleerd.

Wat was de grootste uitdaging en/of tegenslag?
De uitdaging was om de eerste deals te sluiten en daar een boterham aan te verdienen. De marges waarmee we werken zijn klein, dus groter worden is nodig om geld te verdienen. Daarom zijn we ook meer advies gaan geven, projecthouders gaan helpen bij campagnes. Het lastigste van allemaal was het ontwikkelen van onze website, dat was echt een hele kluif. Daarvoor moesten we een aparte derde partij regelen die het geldverkeer regelt, zodat wij niet opeens met projectgeld naar de Bahama’s kunnen als onze rekening vol is.

Wat is jullie grootste succes?
We zijn het eerste platform dat zich specifiek richt op evenementen. Omdat we volledig daarop zijn aangepast kunnen we organisatoren ook veel beter bereiken en overtuigen. We kunnen daadwerkelijk een meerwaarde bieden en we hebben weinig last van concurrentie omdat we ons richten op een niche. Daarnaast zie ik onze aanpak naar klanten als een succes: we hebben allebei de hotelopleiding gevolgd dus zijn gericht op gastvrijheid. Dat trekken we door naar de klanten en daarin onderscheiden we ons. Verder is het hard werken en weinig slapen, maar da’s de instelling die iedere ondernemer moet hebben. Zolang het werk maar gedaan wordt.

Waar sta je over vijf jaar?
Ik hoop dat we dan met Sproutfund internationaal, in Europa, hét crowdfunding platform zijn voor evenementen. Daarnaast willen we een one-stop-shop zijn voor organisatoren. We doen het advies, we regelen de tickets, we nemen mensen alles uit handen, behalve het organiseren van het evenement zelf. En zelfs daar kunnen we bij helpen. Crowdfunding zal wel onze kerntaak blijven. Ons doel is en blijft het ondersteunen van nieuwe evenementen en mensen die nieuw zijn in de branche maar wel een goed idee hebben. We doen ons werk vanuit ons hart. Geld is niet het allerbelangrijkste.

Groot of klein?
Over tien jaar hebben we geen honderden werknemers. We hebben liever dat het in de toekomst ook intiem en kleinschalig blijft. Dat is dat stukje gastvrijheid dat we graag willen behouden. Nu doen we dingen als boekhouding zelf, met wat hulp van bekenden. Voorlopig blijft dat zo, er is nog te weinig kapitaal. In de toekomst gaat dat wel veranderen, dan besteden we het uit. We vinden het zelf ook veel leuker om projecthouders te begeleiden, dus daar blijven we op focussen.