Afbeelding

Een bedrijf uit de snelkookpan tijdens Lean Startup Machine

Economie

BREDA - Een team van Hairficient dat een idee voor thuiskappers heeft omgebogen naar een systeem om de inefficie¨ntie van afspraken in de kappersbranche op te lossen. Dat is de winnaar geworden van de eerste Brabantse versie van Lean Startup Machine in Breda die door Starterslift in Breda werd georganiseerd.

Lean Startup Machine is een ‘action-learning weekend’ gebaseerd op de theorie van de Amerikaanse startup goeroe Eric Ries. Het is het ontwikkelen van een bedrijf tegen lage kosten en vooral door het gewoon te doen. In Brabant is Starterslift de aanjager van deze methode.

11 startup teams gingen onder begeleiding van 20 mentoren de uitdaging aan. In drie dagen werd met gebruik van 2980 post-its, 140 markers, 44 experiment boards. 600 broodjes, 250 liter frisdrank, 40 pizza's gesleuteld aan bruikbare bedrijfsideeën. Naast de winnaar zorgde het weekend voor 3.000 euro gerealiseerde omzet en 5 startup-teams die doorgaan.

Op zaterdag werden de ervaringen gepitcht voor de jury bestaande uit Joep de Groot, Cees Meeuwis, Nadine Gooijers en Edward van de Pol. De jury beoordeelde vooral op klant- validatie, snelheid van experimenten en gecree¨erde waarde.                                       

Ruim 70 enthousiaste deelnemers, bestaande uit startups, innovators uit het bedrijfsleven en mentoren ervaarden op deze manier gedurende drie dagen wat action learning volgens de Lean Startup methode inhoudt: inhoudelijke workshops, zeer intensieve en actieve sessies met het Experiment Board, Get out of the Building, interviews met klanten, Fail Fast, Succeed Faster, Concierge methode, landingspagina's bouwen en het resultaat meten, en vooral cash realiseren.